Inleiding
Wat mag het kosten is opgebouwd in 2 delen:
- Opbouw en verloop lasten
- Raming baten en lasten
‘Wat mag het kosten’ is nu samengevat in 1 tabel. Provinciale Staten hebben budgetrecht op het niveau beleidsdoel. Daarom zijn de toelichtingen ook geschreven op de bijstellingen per beleidsdoel, binnen een ambitie. De mutaties op beleidsprestaties zijn daarnaast ter informatie vermeld.
Opbouw en verloop lasten
Onderstaande grafiek geeft weer hoe de lasten van de ambitie zijn opgebouwd.
- Arbeidskosten: betreft de loonkostenformatie zoals opgenomen onder A in de paragraaf Arbeidskosten
- Kapitaallasten: betreft de kapitaallasten als gevolg van een investering
- Reserves: het saldo van de toevoegingen en onttrekkingen vanuit reserves*
- Overige lasten: betreft de lasten niet zijnde de eerste 3
*In de uitwerking van het presenteren van de reserves binnen de lasten en baten is gebleken dat het op dit moment nog niet mogelijk is om deze automatisch uit te splitsen. Doordat het merendeel van de toevoegingen en onttrekkingen aan en vanuit de reserves plaats vindt in relatie tot de lasten in de exploitatie, is de inzet van reserves binnen de lasten in onderstaande grafiek opgenomen. Er wordt nu gewerkt aan het geautomatiseerd mogelijk maken van deze informatiewens.
Raming baten en lasten
(bedragen x € 1.000) | Primaire Begroting 2022 | Bijstellingen | Gewijzigde Begroting 2022 | Raming | Raming | Raming |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||
Beleidsdoel 2-1 Snel van A naar B | ||||||
2-1-1 Efficiënt goederenvervoer | 1.718 | -3 | 1.715 | 1.563 | 1.502 | 1.506 |
2-1-2 Passend en efficiënt personenvervoer | 159.347 | -1.148 | 158.199 | 153.326 | 167.756 | 180.389 |
2-1-3 Slimme systemen en netwerken | 1.360 | -38 | 1.322 | 1.438 | 1.307 | 1.309 |
Totaal beleidsdoel 2-1 | 162.425 | -1.189 | 161.236 | 156.327 | 170.565 | 183.203 |
Beleidsdoel 2-2 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam | ||||||
2-2-1 Goed functionerende provinciale infrastructuur | 116.588 | 309 | 116.896 | 147.085 | 161.418 | 156.401 |
2-2-2 Toekomstbestendige infrastructuur | 708 | -28 | 680 | 1.480 | 597 | 603 |
Totaal beleidsdoel 2-2 | 117.296 | 280 | 117.576 | 148.565 | 162.015 | 157.004 |
Beleidsdoel 2-3 Veilig en duurzaam | ||||||
2-3-1 Duurzame mobiliteit | 1.480 | 4.409 | 5.889 | 1.982 | 1.581 | 1.619 |
2-3-2 Veilige mobiliteit | 3.222 | 1.890 | 5.112 | 5.111 | 5.110 | 5.065 |
Totaal beleidsdoel 2-3 | 4.702 | 6.299 | 11.001 | 7.093 | 6.690 | 6.684 |
Totaal Lasten | 284.422 | 5.390 | 289.813 | 311.985 | 339.271 | 346.890 |
Baten | ||||||
Beleidsdoel 2-1 Snel van A naar B | ||||||
2-1-1 Efficiënt goederenvervoer | 160 | 0 | 160 | 0 | 0 | 0 |
2-1-2 Passend en efficiënt personenvervoer | 949 | 80 | 1.029 | 754 | 720 | 1.754 |
Totaal beleidsdoel 2-1 | 1.109 | 80 | 1.189 | 754 | 720 | 1.754 |
Beleidsdoel 2-2 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam | ||||||
2-2-1 Goed functionerende provinciale infrastructuur | 6.194 | 0 | 6.194 | 9.194 | 6.694 | 2.504 |
Totaal beleidsdoel 2-2 | 6.194 | 0 | 6.194 | 9.194 | 6.694 | 2.504 |
Beleidsdoel 2-3 Veilig en duurzaam | ||||||
2-3-1 Duurzame mobiliteit | 466 | 650 | 1.116 | 466 | 66 | 66 |
2-3-2 Veilige mobiliteit | 1.361 | 0 | 1.361 | 1.361 | 1.361 | 1.255 |
Totaal beleidsdoel 2-3 | 1.828 | 650 | 2.478 | 1.828 | 1.428 | 1.321 |
Totaal Baten | 9.130 | 730 | 9.860 | 11.775 | 8.841 | 5.579 |
Saldo lasten en baten Ambitie 2 | 275.292 | 4.660 | 279.952 | 300.209 | 330.429 | 341.311 |
Toelichting mutaties
Toelichting Lasten
Beleidsdoel 2-1 Snel van A naar B
KTA Mobiliteit en verstedelijking € -2,5 mln |
---|
De gereserveerde middelen schuiven door naar 2024. De bijstelling wordt verrekend met de reserve Bereikbaarheid. |
Subsidieverlening KTA Move € 0,5 mln |
---|
Aan de Stichting Verkeersonderneming is voor de uitvoering van het project KTA MoVe werkgevers aanpakken een subsidie toegekend van € 0,5 mln. Met het project wordt bijgedragen aan een toekomstbestendige infrastructuur. Dekking uit de reserve Bereikbaarheid. |
Regionale- en stadsdistributie via het water (CityBarge) € -0,5 mln |
---|
De programmering voor deze activiteit is nog niet gereed. De beschikbare middelen voor 2022 worden voorlopig gelijkmatig verdeeld over de jaren 2023 t/m 2027. De bijstelling wordt verrekend met de reserve Bereikbaarheid. |
Schone laadinfrastructuur binnenvaart € -1 mln |
---|
De beschikbare middelen ad € 3 mln worden opnieuw verdeeld over de jaren, zodat voor elk van de jaren 2022-2026 een budget van € 0,6 mln beschikbaar is. Deze budgetten worden opgenomen in Beleidsdoel 2-3 Veilig en duurzaam. De bijstelling wordt verrekend met de reserve Bereikbaarheid. |
Stichting Zuid-Holland Bereikbaar € 0,7 mln |
---|
In december 2021 hebben uw Staten besloten (PS-besluit 7417) om per januari 2022 deel te nemen in het nieuwe samenwerkingsverband Zuid-Holland Bereikbaar (ZHB), samen met de gemeenten Den Haag en Rotterdam, de Metropoolregio Den Haag Rotterdam, het Havenbedrijf Rotterdam, ProRail, Rijkswaterstaat en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. |
Kapitaallasten € 1,7 mln |
---|
Door verschuiving van de investeringen in de tijd wijzigen ook de afschrijvingen en de rentelasten. |
Overige wijzigingen € -0,1 mln |
---|
|
Beleidsdoel 2-2 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam
N470 € 0,9 mln |
---|
Er moet meer asfaltonderhoud aan de N470 worden uitgevoerd dan verwacht. Voor de dekking wordt een bedrag van € 0,9 mln uit de egalisatiereserve Beheer en onderhoud onttrokken. |
Onderzoek grond parallelstructuur A12 € 0,4 mln |
---|
Bij de aanleg van de Moordrechtboog/Parallelstructuur A12 in gemeenten Waddinxveen en Zuidplas is thermisch gereinigde grond toegepast. De Omgevingsdienst Midden Holland onderzoekt de kans op mogelijke verspreiding van verontreinigende stoffen naar de omgeving. De kosten hiervan bedragen € 0,4 mln en worden gedekt uit de egalisatiereserve Beheer en onderhoud. |
Overige bijstellingen € -0,7 mln |
---|
Overdrachten (€ -0,3) Overheveling middelen naar doel 2.1 (€ -0,3) Eindafrekening Bereik! (€ - 0,1) |
Kapitaallasten € -0,3 mln |
---|
Door verschuiving van de investeringen in de tijd wijzigen ook de afschrijvingen en de rentelasten. |
Beleidsdoel 2-3 Veilig en duurzaam
Schone laadinfrastructuur binnenvaart € 1 mln |
---|
De beschikbare middelen ad € 3 mln worden opnieuw verdeeld over de jaren, zodat voor elk van de jaren 2022-2026 een budget van € 0,6 mln beschikbaar is. Deze budgetten komen over van beleidsdoel 2-1 Snel van A naar B. Dekking uit de reserve Bereikbaarheid. In 2021 is € 0,5 mln SPUK verleend in het kader van de Schone Lucht Akkoord. Hiervan is € 0,4 mln voorschot ontvangen. In 2022 zullen we deze middelen inzetten via een subsidie aan Zero Emission Services. Samen met andere partijen zal een laadinfrastructuur voor accu- en/of waterstofcontainers voor de binnenvaart gerealiseerd worden. Dekking uit de rijksbijdrage. |
Gedragsbeïnvloeding € 1,9 mln |
---|
Met ingang van 2022 wordt structureel de verdeling van de budgetten voor het subsidiëren van de uitvoering van de regionale uitvoeringsprogramma's gedragsbeïnvloeding over de diverse jaren aangepast, zodat er aansluiting ontstaat op de jaarlijks toegekende subsidies. Dekking uit de reserve Mobiliteit. |
Actualisatie project 20 waterstofbussen € 3,4 mln |
---|
Met de oplevering van het waterstoftankstation nadert het project zijn voltooiing met het opnemen van de waterstofbussen in de dienstregeling van de concessiehouder. Van het Rijk ontvangen we de laatste tranche van € 0,3 mln. De begroting wordt tot en met 2025 op deze actualiteit aangepast. Dekking € 0,3 mln baten en € 3,1 mln reserve Mobiliteit. |
Toelichting baten
Beleidsdoel 2-1 Snel van A naar B
Overige wijzigingen € 0,1 mln |
---|
Eind 2021 heeft besluitvorming plaatsgevonden over de uitvoering van motie 866, Burgermeetnet geluid rond Rotterdam The Hague Airport. De uitvoering van dit besluit is gestart in 2022, maar het hiervoor beschikbare incidentele budget is in 2021 op de begroting gebracht. Het project heeft een looptijd van 3 jaar, waardoor het nodig is om het budget beschikbaar te hebben gedurende looptijd van het project (2022 tot en met 2024). Omdat het budget in 2021 niet is gebruikt, is deze op basis van het gesloten systeem voor bereikbaarheid, gestort in de reserve Bereikbaarheid. Daarom wordt nu voorgesteld om het benodigde budget hier uit te onttrekken. |
Beleidsdoel 2-3 Veilig en duurzaam
Actualisatie project 20 waterstofbussen € 0,3 mln |
---|
Zie toelichting bij de lasten. |
Schone laadinfrastructuur binnenvaart € 0,4 mln |
---|
Zie toelichting bij de lasten. |