Beheer- en onderhoudsprojecten.
Binnen het Programma Zuid-Hollandse Infrastructuur, onderdeel beheer- en onderhoud, worden de investeringen in 2022 met € 11,4 mln verlaagd (v). Hieronder is een specificatie van deze bijstelling weergegeven.
Uitgaven 2022 € 11,4 mln (v)
- Doorgeschoven middelen uit 2021 voor projecten die vertraging hebben opgelopen in de voorbereidingsfase (€ 1,2 mln n). Het betreft onder andere de werkzaamheden voor de complexe berekeningen van de Parallelstructuur N214, verkeersveiligheidsissues N216a (Peursumsebrug), nader uit te werken scope N222a, nadere eisen vanuit het waterschap N481a (Peilmolenbrug) en nadere eisen vanuit de gemeente voor de gewenste ontwerpaanpassing van de verbreding Delftse Schie.
- Van een aantal onderhoudsprojecten in de uitvoeringsfase kon de aannemer het werk niet in 2021 opleveren en is de eerste activering van het project doorgeschoven naar 2022. Het betreft de volgende projecten: iVRI’s N209 (€ 0,6 mln n) en nautische voorzieningen (€ 2,3 mln n).
- De werkzaamheden in de uitvoeringsfase van het oeverproject T4 (Oude Rijn) zijn voorspoedig verlopen, waardoor de eerste activering van het project al in 2021 heeft kunnen plaatsvinden (€ 16,9 mln v).
- Van een aantal onderhoudsprojecten in de dechargefase wordt het projectdossier in 2022 in plaats van 2021 afgerond,(€ 1,5 mln n). Het betreft onder andere de administratieve werkzaamheden die nodig zijn voor de decharge van projecten, zoals bruggen traject 5 (Zijl) en traject 7 (Aarkanaal), N207 b/c, N219b en N445a.
- Overige plussen en minnen binnen het programma (€ 0,1 mln v)
Inkomsten 2022
Geen mutaties.
Nieuwbouwprojecten.
In de Kadernota Bereikbaarheid 2022 zijn voor het Begrotingsjaar 2022 diverse voorstellen opgenomen. Daarnaast worden in de Voorjaarsnota de resultaten van 2021 verwerkt van projectactiveringen die afwijken van de begroting 2021.
Naam project (bedragen x € 1 mln) | Uitg/Ink | Inkomsten 2021 | Toelichting |
---|
Algemeen | U I | -23,7 14,7 | In 2021 zijn een aantal projecten die in de begroting als te activeren waren geraamd niet gereed gemeld. Ook zijn projecten in 2021 geactiveerd waarvan de gereedmelding later in de tijd voorzien was. Om het effect op de kapitaallasten goed in te kunnen schatten worden de resultaten van 2021 verwerkt in 2022. Bij het opstellen van het PZI 2023-2039 zal per project worden beoordeeld of dit nog moet worden bijgesteld. Dat zal dan bij de NJN 2022 gebeuren. |
---|
Indexering lopende projecten 2022-2025 | U | -6,6 | Aan het project Wippolderlaan worden extra middelen toegekend in verband met de verwacht prijsontwikkeling. |
---|
Spoorcorridor Alphen-Gouda | U | -0,6 | Het project Spoorcorridor Alphen – Gouda is afgerond. Het restantkrediet wordt toegevoegd aan de nieuwe strategische reservering weerstandsvermogen PZI. |
---|
Beter benutten goederenvervoer | U | 0,6 | Als gevolg van prijsontwikkeling in 2020 en 2021 zijn extra middelen nodig voor de afronding van de werkzaamheden. |
---|
Kruising N211/N465 (Monster) | U | 0,7 | Als gevolg van de veel complexere verlegging van de kabels en leidingen zijn er onverwachte kosten opgetreden. |
---|
N215 Melissant-Middelharnis | U I | -0,6 -0,2 | Betreft werkzaamheden in het kader van de rijksbijdrageregeling bermveiligheid. In verband met een capaciteitstekort en de verwachte doorlooptijd van de werkzaamheden (verlegging kabels en leidingen, grondaankoop) is het niet mogelijk de benodigde werkzaamheden binnen de door het rijk gestelde termijn uit te voeren. |
---|
Voor een uitgebreide toelichting wordt verwezen naar Bijlage 2 in de Kadernota 2023-2026.