Inleiding
Wat mag het kosten is opgebouwd in 2 delen:
- Opbouw en verloop lasten
- Raming baten en lasten
‘Wat mag het kosten’ is nu samengevat in 1 tabel. Provinciale Staten hebben budgetrecht op het niveau beleidsdoel. Daarom zijn de toelichtingen ook geschreven op de bijstellingen per beleidsdoel, binnen een ambitie. De mutaties op beleidsprestaties zijn daarnaast ter informatie vermeld.
Opbouw en verloop lasten
Onderstaande grafiek geeft weer hoe de lasten van de ambitie zijn opgebouwd.
- Arbeidskosten: betreft de loonkostenformatie zoals opgenomen onder A in de paragraaf Arbeidskosten
- Kapitaallasten: betreft de kapitaallasten als gevolg van een investering
- Reserves: het saldo van de toevoegingen en onttrekkingen vanuit reserves*
- Overige lasten: betreft de lasten niet zijnde de eerste 3
*In de uitwerking van het presenteren van de reserves binnen de lasten en baten is gebleken dat het op dit moment nog niet mogelijk is om deze automatisch uit te splitsen. Doordat het merendeel van de toevoegingen en onttrekkingen aan en vanuit de reserves plaats vindt in relatie tot de lasten in de exploitatie, is de inzet van reserves binnen de lasten in onderstaande grafiek opgenomen. Er wordt nu gewerkt aan het geautomatiseerd mogelijk maken van deze informatiewens.
Raming baten en lasten
(bedragen x € 1.000) | Primaire Begroting 2022 | Bijstellingen | Gewijzigde Begroting 2022 | Raming | Raming | Raming |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||
Beleidsdoel 4-1 Innovatie: richting duurzaam en digitaal | ||||||
4-1-1 Innovatie stimuleren | 39.687 | 929 | 40.616 | 31.923 | 27.896 | 18.733 |
4-1-2 Transitie van de Greenports | 3.133 | -375 | 2.758 | 2.908 | 957 | 955 |
4-1-3 Transitie Havencomplex | 395 | -100 | 295 | 100 | 1.500 | 1.500 |
4-1-4 Digitaal Zuid-Holland | 1.290 | -500 | 790 | 1.390 | 1.256 | 1.256 |
4-1-5 Circulair Zuid-Holland | 3.689 | 0 | 3.689 | 4.069 | 3.817 | 3.564 |
Totaal beleidsdoel 4-1 | 48.194 | -46 | 48.148 | 40.389 | 35.426 | 26.008 |
Beleidsdoel 4-2 Creëren van een rijk vestigingsklimaat | ||||||
4-2-1 Voldoende werklocaties op de juiste plek van de juiste kwaliteit | 9.811 | -190 | 9.621 | 8.338 | 7.498 | 7.091 |
4-2-2 Human Capital, een beroepsbevolking met de juiste vaardigheden en kennis | 3.342 | -950 | 2.392 | 4.042 | 1.391 | 1.241 |
Totaal beleidsdoel 4-2 | 13.153 | -1.140 | 12.013 | 12.380 | 8.889 | 8.332 |
Beleidsdoel 4-3 Erfgoed, cultuur en toerisme | ||||||
4-3-1 Behoud en ontwikkeling van cultureel erfgoed en toerisme in balans met de omgeving | 16.939 | 8 | 16.946 | 13.965 | 10.524 | 10.428 |
4-3-2 Archeologische vondsten zichtbaar maken voor een breed publiek | 721 | 108 | 829 | 671 | 471 | 470 |
4-3-3 Versterken cultuurparticipatie en bibliotheken | 7.652 | 116 | 7.768 | 7.651 | 7.050 | 7.049 |
Totaal beleidsdoel 4-3 | 25.311 | 232 | 25.543 | 22.287 | 18.045 | 17.947 |
Totaal Lasten | 86.658 | -954 | 85.704 | 75.056 | 62.360 | 52.287 |
Baten | ||||||
Beleidsdoel 4-1 Innovatie: richting duurzaam en digitaal | ||||||
4-1-1 Innovatie stimuleren | 8.775 | 412 | 9.187 | 4.352 | 1.794 | 0 |
Totaal beleidsdoel 4-1 | 8.775 | 412 | 9.187 | 4.352 | 1.794 | 0 |
Beleidsdoel 4-3 Erfgoed, cultuur en toerisme | ||||||
4-3-1 Behoud en ontwikkeling van cultureel erfgoed en toerisme in balans met de omgeving | 14 | 0 | 14 | 14 | 14 | 9 |
4-3-3 Versterken cultuurparticipatie en bibliotheken | 57 | 191 | 248 | 57 | 57 | 57 |
Totaal beleidsdoel 4-3 | 70 | 191 | 261 | 70 | 70 | 66 |
Totaal Baten | 8.845 | 603 | 9.448 | 4.422 | 1.864 | 66 |
Saldo lasten en baten Ambitie 4 | 77.813 | -1.557 | 76.256 | 70.634 | 60.496 | 52.221 |
Toelichting mutaties
Toelichting Lasten
Beleidsdoel 4.1 Innovatie: richting duurzaam en digitaal
Diverse beklemmingen EZ 2022 € 2,7 mln |
---|
In 2021 was sprake van lagere uitgaven van diverse budgetten als gevolg van fasering naar 2022. Dit is het gevolg van fasering van de activiteiten bij externe partijen naar 2022 en van het later openstellen van regelingen dan verwacht. In de jaarrekening 2021 zijn deze middelen daarom beklemd. Nu worden zij in de Voorjaarsnota 2022 aan de budgetten 2022 en volgende jaren toegevoegd. De beklemming voor Aerospacecampus Noordwijk (€ 0,4 mln) wordt in de reserve Versterking economie gestort. Het betreft:
Dekking ten laste van het begrotingssaldo. |
EFRO cofinanciering € -1,8 mln |
---|
Voor provinciale cofinanciering voor Kansen voor West III (EFRO) wordt in het najaar van 2022 een plafond open gesteld. De gesubsidieerde activiteiten vinden plaats vanaf 2023. Daarom wordt € 1,8 mln verplaatst van 2022 naar 2024 en 2025. Fasering via de Algemene reserve. |
ACCEZ € -0,5 mln |
---|
Voor Accez is in totaal € 5 mln beschikbaar gesteld, tot eind 2023. Actuele bijstelling van de uitvoeringsplannen leidt tot fasering van de lasten tot eind 2024. Daarom wordt € 0,5 mln verplaatst van 2022 naar 2023 en 2024. Via de reserve Versterking economie. |
Aerospace € -0,5 mln |
---|
De Aerospacecampus in Noordwijk wordt voorzien van een basisgebouw met algemene voorzieningen, zodat specialistische bedrijven zich mogelijk op het terrein gaan vestigen. Op basis van actuele gegevens over de planning van de bouw wordt € 0,5 mln van de geraamde uitgaven van 2022 (totaal circa € 2 mln) gefaseerd naar 2023 Via de reserve Versterking economie. |
Leerpark Drechtsteden € 0,2 mln |
---|
Op basis van de subsidieverlening voor Leerpark Drechtsteden uit januari 2022 is de fasering van de lasten over de jaren licht bijgesteld. Tegenover de gering hogere lasten in 2022 staat een geringe daling in 2024 en 2025. Fasering via de Algemene reserve. |
MKB/MIT € 0,5 mln |
---|
De actualisatie van de inkomsten voor de MIT-regeling wordt in de raming van de lasten verwerkt. Dit leidt per saldo tot een lichte verhoging van de baten met € 0,4 mln in 2022 en € 0,7 mln in 2024. In 2023 is sprake van een daling met € 0,2 mln (zie de baten). |
Cofinanciering Kansen voor West III € -1,5 mln in 2024 en € -1,5 mln in 2025 tlv vrijval reserve |
---|
Bij Voorjaarsnota 2022 vloeit € 3 mln uit de risicoreserve voor Waste to chemicals terug naar de algemene middelen. De betrokken lening is niet verstrekt waardoor ook de risicodekking vervalt. In de Voorjaarsnota 2022 worden deze middelen nu voor hetzelfde beleidsdoel ingezet: de transitie in de haven van Rotterdam). Dit gebeurt als provinciale cofinanciering op Kansen voor West III middelen die in 2024 en 2025 zullen worden ingezet. Voorzien wordt dat in beide jaren € 1,5 mln nodig zal zijn. Dekking ten laste van het begrotingssaldo. |
Digitalisering € -0,5 mln |
---|
Externe partijen hebben de plannen voor EDIH (European Digital Innovation Hub, te vestigen in onze regio) bijgesteld. Dit leidt tot een fasering van de uitgaven van 2022 naar 2023 van € 0,5 mln. Fasering via de reserve Versterking economie. |
Overig € - 0,2 mln |
---|
Op basis van de actuele gegevens is de lastenverdeling van de RNIZ-subsidie over de jaren van de looptijd licht herzien. De cijfermatige invloed is gering, het betreft een fasering van € 0,1 mln van 2023 naar 2022. Dekking ten laste van de bestemmingsreserve. |
.
Beleidsdoel 4.2 Creëren van een rijk vestigingsklimaat
Bedrijfsverplaatsing Drechtsteden € -1 mln |
---|
In Dordrecht moet een maritiem-technisch bedrijf worden verplaatst naar een gebied zonder nabijheid van woningen. De provincie heeft € 1,5 mln toegezegd. Dordrecht werkt nog aan de uitwerking van de verplaatsing, waardoor de termijn is verlengd en € 1 mln wordt verplaatst van 2022 naar 2023. |
Energie op bedrijventerreinen € 0,5 mln |
---|
Op grond van de meest recente inschattingen worden de lasten voor de subsidieregeling Duurzaamheid op bedrijventerreinen naar voren verplaatst. In 2022 en 2023 nemen de lasten toe met € 0,5 mln en € 0,7 mln. In 2024 en 2025 dalen de lasten met € 1,1 mln en € 0,1 mln. Dekking ten laste van de bestemmingsreserve. |
Human Capital fasering € -1,4 mln |
---|
Voor Human Capital sluiten regionale branches in 2022 veel nieuwe deelakkoorden met de provincie. De daarop volgende subsidieverlening gaat deels in 2022 in en deels in 2023. Dit leidt tot fasering van de lasten. Daarom wordt € 1,4 mln verplaatst van 2022 naar 2023 (€ 1,2 mln) en 2024 (€ 0,2 mln). Dekking ten gunste van de bestemmingsreserve. |
Diverse beklemmingen € 0,8 mln |
---|
In 2021 is voor Human Capital minder uitgegeven dan geraamd bij najaarsnota 2021. Dit is het gevolg van fasering van de activiteiten naar 2022 voor Kickstart Your Career (KYC). Het betreft hier de subsidieregeling voor tegemoetkoming loonkosten werkgevers voor pas gediplomeerden die tot eind 2022 is opengesteld. Daarom is in de jaarrekening 2021 € 0,4 mln beklemd en vindt nu toevoeging aan het budget 2022 plaats. |
Beleidsdoel 4.3 Erfgoed Cultuur en toerisme
Diverse beklemmingen subsidies Cultuur € 0,3 mln |
---|
In 2021 is minder uitgegeven door fasering naar volgende jaren. Dit gebeurde vooral door de verhoging van het plafond voor de restauratie van rijksmonumenten in 2021, waardoor de uitvoeringstermijnen van meer activiteiten doorlopen in 2022. Daarnaast kon een beperkt aantal activiteiten in het kader van publieksbereik archeologie en erfgoedlijnen (deels) nog niet doorgaan, bijvoorbeeld door corona, waardoor realisatie later plaatsvindt. Deze budgetten zijn bij Jaarrekening 2021 beklemd en worden nu aan de budgetten 2022 en volgende jaren toegevoegd. Dit betreft:
Dekking ten laste van het begrotingssaldo. |
Overig € -0,1 mln |
---|
Bij groot onderhoud molens was in 2021 sprake van een geringe overbesteding van € 0,1 mln |
Toelichting baten
Beleidsdoel 4.1 Innovatie: richting duurzaam en digitaal
MKB/MIT € 0,4 mln |
---|
Actualisatie van de inkomsten voor de MIT-regeling leidt per saldo tot een lichte verhoging van de baten met € 0,4 mln in 2022 en € 0,7 mln in 2024. In 2023 is sprake van een daling met € 0,2 mln. Het betreft hier mutaties in zowel de rijksbijdragen MIT 2021 en 2022, als de specifieke uitkering MIT (SPUK). Zie de lasten. |
Beleidsdoel 4.3 Erfgoed Cultuur en toerisme
SPUK Culturele voorzieningen € 0,2 mln |
---|
Van het ministerie van BiZa is een specifieke uitkering (SPUK) Culturele voorzieningen 2020 tranche 2 ontvangen, ter compensatie voor de extra kosten om de provinciaal gesubsidieerde culturele instellingen te ondersteunen bij de gevolgen van de maatregelen van de coronacrisis. Zie de lasten. |