Onderwerp: | Bereikbaarheid |
---|
Inhoud en doel | Het doel van deze programmareserve is meevallers in de exploitatie te reserveren voor bereikbaarheidsactiviteiten. Dit kunnen vrije middelen zijn die ingezet kunnen worden voor nieuwe of reeds bestaande bereikbaarheidsdoelen. Het kunnen ook middelen zijn die voor een specifieke activiteit worden gereserveerd, deze middelen zijn dan bestuurlijk of juridisch verplicht. De programmareserve is ingesteld als instrument om middelen voor bereikbaarheid te kunnen behouden voor bereikbaarheidsdoeleinden, conform het Hoofdlijnenakkoord 2011-2015. De looptijd is doorlopend, daarom is 9999 ingevuld. |
---|
Functie | Spaar |
---|
Voeding | Programmabudget |
---|
Besluitvorming/instellingsjaar | Najaarsnota 2011 |
---|
Looptijd | 9999 |
---|
Toelichting onttrekkingen | - Voor het werkbudget van de stichting Zuid-Holland Bereikbaar wordt tot en met 2026 jaarlijks € 0,4 mln beschikbaar gesteld.
- Aan de Stichting Verkeersonderneming is voor de uitvoering van het project KTA MoVe werkgevers aanpakken een subsidie toegekend van € 0,5 mln. Met het project wordt bijgedragen aan een toekomstbestendige infrastructuur.
- Korte Termijn aanpak Mobiliteit en Verstedelijking 2022 en 2023 € -2,5 mln. De gereserveerde middelen schuiven door naar 2024.
- Regionale- en stadsdistributie via het water (CityBarge) € -0,5 mln. De programmering voor deze activiteit is nog niet gereed. De beschikbare middelen voor 2022 worden vooralsnog gelijkmatig verdeeld over de jaren 2023 t/m 2027
- Schone laadinfrastructuur binnenvaart € -0,4 mln. De beschikbare middelen ad € 3 mln worden opnieuw verdeeld over de jaren, zodat voor elk van de jaren 2022-2026 een budget van € 0,6 mln beschikbaar is. Deze budgetten worden opgenomen in Beleidsdoel 2-3 Veilig en duurzaam.
- Overdracht wegen € -0,3 mln. De overdracht van de N453 aan de gemeente Waddinxveen wordt in 2022 afgerond. De geplande overdrachten van Meeslouwerbrug aan gemeente Leidschendam-Voorburg en Fietspad 5 aan gemeente Kaag en Braassem schuiven door naar respectievelijk 2023 en 2024.
Kleinere bijstellingen: - Bijdrage aan RWS voor mobiliteitsmanagement A20 NKG € -0,2 mln
- Digitalisering overh.Smart Mobility € -0,2 mln
- Luchtvaartbeleid (Burgermeetnet) € 0,1 mln
- Diversen € -0,1 mln
|
---|
Toelichting toevoegingen | Er hebben geen bijstellingen plaatsgevonden. |
---|
Toelichting beklemming | Bestuurlijk verplicht: - Fietsinfrastructuur € 8 mln. Bij de Begroting 2018 is met A577 'Cofinanciering Rijksmiddelen Investeringen Fietsinfrastructuur (voor uitvoering Fietsplan 2016-2025) € 8 mln toegevoegd aan het programma Fiets.
- N468 € 7,4 mln. Voor het onderhoud en de verbetering van de N468 ten behoeve van de overdracht wordt € 7,4 mln uit de reserve ingezet (Voorjaarsnota 2018, Kaderbesluit Infrastructuur 2019 en Najaarsnota 2019).
- Energietransitie mobiliteit € 4,5 mln. Bij Kaderbesluit infrastructuur 2017 is € 6 mln beschikbaar gesteld voor energiemaatregelen bij beheer- en onderhoudsprojecten. Om een bredere inzet van deze middelen voor de energietransitie mogelijk te maken worden de middelen overgezet van de reserve Beheer en onderhoud naar de reserve Bereikbaarheid. In 2021 wordt € 1,5 mln ingezet voor het aanbrengen van zonnepanelen in fietspaden en de Tjalmaweg (Rijnlandroute).
- Snelfietsroute F263.5 SFR Rotterdam-Gouda € 2,2 mln. Via de provinciefondsuitkering ontvangen rijksbijdrage voor de snelfietsroute (Voorjaarsnota 2018). Het projectbudget is met deze bijdrage verhoogd, waardoor de netto investering voor dit project stijgt. De hogere kapitaallasten als gevolg van de hogere netto investering worden gedekt door de gereserveerde middelen vrij te laten vallen als het project afgerond is.
- MEC verduurzaming binnenvaart € 1,8 mln. Voor de verduurzaming is in totaal € 3 mln beschikbaar (inclusief de middelen voor de pilot elektrificatie laadinfrastructuur Goederenvervoer over water).
- Opbrengst verkoop steunpunt Gnephoek € 1,2 mln. Het steunpunt moest wijken voor de komst van de Maximabrug. De opbrengst is nodig voor de bouw van een nieuw steunpunt (Voorjaarsnota 2015).
- Overdracht wegen € 0,7 mln.
- Voor de overdracht van wegen in het kader van de Wet herverweling wegen (WHW) is bij Kaderbesluit 2020 € 1 mln beschikbaar gesteld, waarvan € 0,3 mln is gerealiseerd.
|
---|
Toelichting omvang | De stand na verwerking van de voorstellen in de Voorjaarsnota 2022 en de Kadernota 2023 bedraagt € 37,4 mln en daalt naar € 10,7 mln per ultimo 2037. Dit saldo is ultimo 2037 volledig beklemd. |
---|