Ambitie 2 Bereikbaar Zuid-Holland
Begrotingssubsidies 2022 in vergelijking met 2021 (in €)
Beleids-doel | Naam instelling | Maximaal te subsidiëren 2021 | Kadernota | Begroting 2022 | Voorjaarsnota 2022 | Maximaal te subsidiëren 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|
2-1 | Vereniging Fietsersbond | 43.000 | 43.000 | 43.000 | ||
2-1 | Gemeente Noordwijk t.b.v. aansluiting van 1 verkeersregelinstallatie | 10.000 | ||||
2-1 | Gemeente Voorschoten t.b.v. aansluiten van 13 verkeersregelinstallaties | 88.000 | ||||
2-1 | Prorail Utrecht t.b.v. project viersporig Schiedam | 6.577.500 | 404.700 | 404.700 | ||
2-1 | AquaSwets BV t.b.v. veerdienst Maassluis-Rozenburg | 2.229.922 | 876.071 | 876.071 | ||
2-1 | Gemeente Bodegraven-Reeuwijk t.b.v. het koppelen van vijf verkeersregelinstallaties op de centrale | 18.000 | ||||
2-1 | Rijkswaterstaat West-Nederland Zuid t.b.v. bijdrage mobiliteitsmanagement A20 NKG | 400.000 | ||||
2-1 | Gemeente Bodegraven Reeuwijk t.b.v. frequentieverhoging spoorverbinding Leiden-Utrecht in de brede spits | 553.549 | 553.549 | |||
2-1 | Gemeente Leiden t.b.v. Leidse Ring Noord | 32.700.000 | 32.700.000 | |||
2-1 | Gemeente Den Haag t.b.v. Verlengde Velostrada | 4.000.000 | 4.000.000 | |||
2-3 | Zero Emission Services BV t.b.v. pilot elektrificatie laadinfrastructuur Goederenvervoer over water | 1.100.000 | 1.100.000 | |||
Totaal | 9.366.422 | 919.071 | 38.758.249 | 39.677.320 |
Toelichting begrotingssubsidies 2022
De begrotingssubsidie aan ProRail Utrecht t.b.v. project viersporigheid Schiedam van € 6.577.500 te verhogen met € 404.700 naar een bedrag van € 6.982.200 (Beleidsdoel 2-1)
De viersporigheid op het spoortracé Schiedam-Rotterdam is belangrijk als volgende stap naar de integrale viersporigheid op het spoortraject Den Haag – Rotterdam. De Viersporigheid Den Haag- Rotterdam vergroot de betrouwbaarheid van de treindienst en maakt hogere frequenties mogelijk. Daarmee draagt het project bij aan de economische ontwikkeling van de Zuidelijke Randstad. Daarom is de Viersporigheid Den Haag-Rotterdam een beleidsprioriteit voor de Zuidelijke Randstad en is het als prioritair project opgenomen in het Regionaal Investeringsprogramma Zuidelijke Randstad. De afspraken over de uitvoering en financiering van spoortracé Schiedam zijn vastgelegd in een Bestuursovereenkomst tussen de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, het bestuur van de Metropoolregio Rotterdam en Den Haag (MRDH) en Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland. De provincie draagt middels een subsidie bij aan 25% van de realisatiekosten. Het besluit past in het Gebiedsprogramma Bereikbaarheid Rotterdam Den Haag van Rijk en Regio, en de samenwerkingsagenda van Provincie en de MRDH. De in 2019 besloten provinciale subsidie ten behoeve van de viersporigheid Schiedam wordt conform artikel 4 lid 9 van de Bestuursovereenkomst Viersporigheid Schiedam (Stct. 2020, 7408) verhoogd met een indexatiebedrag ad € 404.700 tot een totaal van € 6.982.200. Voor de Viersporigheid Rotterdam Den Haag is € 12,2 mln gereserveerd in het Programma Zuid-Hollandse Infrastructuur Ambitie 2, Beleidsdoel 2-1. Snel van A naar B. De subsidie wordt hieruit gedekt.
De maatschappelijke baten zijn: Beleidsprestatie 2-1-2 Passend en efficiënt personenvervoer. Het project draagt bij aan meer capaciteit en betrouwbaarheid voor een goede treinverbinding. Het project is essentieel voor de bereikbaarheid van de Zuidelijke Randstad en draagt daarmee bij aan de agglomeratiekracht, de realisatie van het met Openbaar Vervoer ontsloten woningbouwlocaties langs de spoorlijn Leiden-Dordrecht.
Er zijn geen alternatieven voor het instrument subsidie overwogen. Subsidie is immers het meest geëigende instrument, aangezien het project onderdeel is van het hoofdrailnet, waar niet Provincie maar het Rijk eigenaar en concessie-verlener is, zodat de provincie alleen via subsidie haar bijdrage kan verlenen.
Gevraagd wordt aan provinciale staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 6.982.200 en deze op te nemen in de begroting.
De begrotingssubsidie aan gemeente Bodegraven Reeuwijk t.b.v. frequentieverhoging spoorverbinding Leiden-Utrecht in de brede spits voor een bedrag van € 553.549 (Beleidsdoel 2-1)
Op 13 december 2021 is de eerste stap gezet in de verbetering van de spoorverbinding Leiden – Utrecht. Sindsdien is de frequentie in de brede spits omhoog gegaan van 2 naar 4 keer per uur. Reizigers kunnen nu op werkdagen van circa 6 tot 10 uur en van circa 15 tot 20 uur 4 keer per uur met de trein reizen tussen Leiden en Utrecht. De provincie is als initiatiefnemer (Provinciale Staten hebben hiervoor in januari 2013 een uitvoeringsbesluit genomen) de opdrachtgever voor de te realiseren werkzaamheden en is op 9 oktober 2020 met ProRail voor dit werk een realisatieovereenkomst aangegaan. Het project draagt de naam: Frequentieverhoging Spoorverbinding Leiden-Utrecht in de brede spits.
Om meer treinen te kunnen laten rijden tussen Leiden-Utrecht is het vanuit de spoorwet verplicht om als compensatie hiervoor de overwegveiligheid te verbeteren. Hiertoe heeft ProRail een risicoanalyse laten uitvoeren en is deze door de Inspectie voor Leefomgeving & Transport geaccordeerd. In deze analyse zijn voor het gehele traject de risico’s en bijbehorende uit te voeren overwegveiligheidsmaatregelen in beeld gebracht. Bij een aantal spoorwegovergangen binnen de gemeente Bodegraven-Reeuwijk moet hiervoor ook de gemeentelijke weginfrastructuur worden aangepast. Deze wegwerkzaamheden heeft de gemeente Bodegraven-Reeuwijk gerealiseerd. De overige (spoorse) werkzaamheden zal ProRail realiseren.
Om die reden is er een drie partijenovereenkomst aangegaan tussen de provincie Zuid-Holland, ProRail en de gemeente Bodegraven-Reeuwijk. Deze is ondertekend op 24 september 2021. Hierin zijn nadere afspraken (wie doet wat en wie betaalt wat) gemaakt over realisatie, beheer, onderhoud en vernieuwing van de te realiseren werkzaamheden/objecten op het grondgebied van de gemeente Bodegraven-Reeuwijk. Voor het werk dat de gemeente Bodegraven-Reeuwijk zal realiseren, is in de drie partijenovereenkomst overeen gekomen dat de provincie Zuid-Holland de investeringskosten hiervan voor 100% financiert en de gemeente hiervoor een subsidieaanvraag zal indienen bij de provincie.
Op verzoek van de provincie Zuid-Holland zijn de meeste werkzaamheden door de gemeente al vóór 13 december 2021 uitgevoerd en is een voorschot van 80% verstrekt onder de opschortende voorwaarde dat bij de voorjaarsnota 2022 in de provinciale begroting 2022 ten behoeve van het project Frequentieverhoging Spoorverbinding Leiden-Utrecht in de brede spits een bedrag van € 553.549,00 als begrotingssubsidie wordt opgenomen.
De subsidie is opgenomen in PZI paragraaf Openbaar Vervoer – HOV-NET Zuid-Holland Noord – Spoorcorridor Leiden-Utrecht.
De maatschappelijke baten zijn: Beleidsprestatie 2-1-2 Passend en efficiënt personenvervoer.
Deze subsidie draagt bij aan de frequentieverhoging van 2 naar 4 keer uur in de brede spits op de spoorlijn Leiden-Utrecht per 13 december 2021.
Er zijn geen alternatieven voor het instrument subsidie overwogen. Subsidie is het meest geëigende instrument. Deze subsidie voor de Frequentieverhoging Spoorverbinding Leiden-Utrecht in de brede spits is vastgelegd in de tussen de provincie Zuid-Holland, ProRail en de gemeente Bodegraven-Reeuwijk aangegane drie partijenovereenkomst, die op 24 september 2021 is getekend.
Gevraagd wordt aan provinciale staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 553.549 en deze op te nemen in de begroting.
De begrotingssubsidie aan gemeente Leiden t.b.v. Leidse Ring Noord voor een bedrag van € 32.700.000 (Beleidsdoel 2-1)
In de bestuursovereenkomst met Leiden over het HOV-net Zuid-Holland Noord uit 2013 is afgesproken om bij te dragen aan de Leidse Ring Noord. De bijdrage is opgenomen in het Programma Zuid-Hollandse Infrastructuur in de paragraaf Openbaar Vervoer onder het programmabudget HOV-net Zuid-Holland Noord met projectnummer B210054.
Met het project Leidse Ring Noord (LRN) werken Leiden en Leiderdorp aan een betere doorstroming van het autoverkeer op het noordelijk deel van de ring, namelijk de Plesmanlaan, Schipholweg, Willem de Zwijgerlaan en de Oude Spoorbaan. Het doel van het project LRN is om de doorstroming op en betrouwbaarheid op de noordzijde van de Leidse ring te verbeteren en de huidige knelpunten in de doorstroming op te lossen. Daarmee ontstaat een robuust, betrouwbaar en toekomstig bestendige ringstructuur die inspeelt op de toenemende mobiliteitsvraag.
Autoverkeer wordt om het stadscentrum van Leiden en de dorpskern van Leiderdorp geleid zodat
meer ruimte ontstaat voor bestemmingsverkeer, openbaar vervoer, fietsers en voetgangers.
Daarnaast faciliteert het project het openbaar vervoer, de fiets en voetganger en het project draagt zorg voor inpassing in de omgeving. Hiermee verbeteren we leefbaarheid van de binnenstad, woonwijken en de dorpskern. De Leidse Ring Noord is van wezenlijk belang voor de bereikbaarheid van de Leidse regio als geheel, en daarmee voor economie, werkgelegenheid, aantrekkelijkheid en leefbaarheid. De Leidse Ring Noord is bij uitstek een project van regionaal belang, dat impact heeft op zowel regionaal als lokaal niveau.
De maatschappelijke baten zijn: Beleidsprestatie 2-1-2 Passend en efficiënt personenvervoer. Dit draagt bij aan een betere doorstroming en betrouwbaarheid (reistijd) op de noordzijde van de Leidse ring inclusief het busvervoer en ontlast het stadscentrum van Leiden en de dorpskern van Leiderdorp zodat daar meer ruimte ontstaat voor bestemmingsverkeer, openbaar vervoer, fietsers en voetgangers.
Er zijn geen alternatieven voor het instrument subsidie overwogen. Subsidie is het meest geëigende instrument omdat de infrastructuur betreft die niet in eigendom en beheer is bij de provincie.
Gevraagd wordt aan provinciale staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 32.700.000 en deze op te nemen in de begroting.
De begrotingssubsidie aan gemeente Den Haag t.b.v. Verlengde Velostrada voor een bedrag van € 4.000.000 (Beleidsdoel 2-1)
Eén van de maatregelen uit het No-regret realisatieplan (16 juli 2019) is het realiseren van ontbrekende schakels op de regionale fietsroute Verlengde Velostrada tussen de Binckhorstlaan en station Laan van NOI in Den Haag en Leidschendam-Voorburg. Dit is als project Verlengde Velostrada fase 2 in het PZI opgenomen. De Verlengde Velostrada is een vervolg op de reeds aangelegde regionale fietsroute Velostrada tussen Leiden en Den Haag station Mariahoeve. Deze regionale snelfietsroute is een route door een aantrekkelijke groene omgeving. Sinds de opening is het fietsgebruik op deze route met ca. 50% gestegen. Om de verstedelijking en de gebiedsontwikkeling in CID-Binckhorst mede mogelijk te maken en om bij te dragen aan de bereikbaarheid van dit gebied en de regionale ambities rond openbaar vervoer en fiets, zijn meerdere fietsroutes opgenomen in realisatieplan No regret. De fiets kan in het gebied CID Binckhorst een belangrijke rol spelen. Op dit moment wordt de fietsbereikbaarheid echter gehinderd door een aantal grote infrastructurele barrières zoals de Utrechtsebaan, diverse spoorlijnen en de Trekvliet. Met het oplossen van deze infrastructurele barrières c.q. ontbrekende schakels ontstaat er een comfortabele, veilige en snelle fietsroute op provinciaal, regionaal en lokaal niveau. Het verwachte gebruik op de toekomstige Verlengde Velostrada is ca. 5.000 – 8.000 fietsers per dag.
De maatschappelijke baten zijn: Beleidsprestatie 2-1-2 Passend en efficiënt personenvervoer . De subsidie draagt bij aan het completeren van het regionale fietsnetwerk. Het project de Verlengde Velostrada maakt onderdeel uit van het No-regret pakket CID-Binckhorst.
Er zijn geen alternatieven voor het instrument subsidie overwogen. Subsidie is het meest geëigende instrument. In artikel 6.4 van de bestuursovereenkomst No-Regret pakket Central Innovation District Binckhorst welke is afgesloten met de gemeenten Den Haag, Leidschendam-Voorburg, de MRDH en de ministeries van BZK en I&W, is afgesproken dat de uitvoeringsorganisatie (i.c. de gemeente Den haag) de subsidie zal aanvragen bij de provincie Zuid-Holland onder voorwaarden van de vigerende Provinciale Subsidieverordening. De subsidie voor de Verlengde Velostrada is vastgelegd in het No-regret pakket. Realisatieplan CID-Binckhorst wat bestuurlijk is afgesproken in 2019. Dit Realisatieplan No-Regret (16 juli 2019) is als bijlage opgenomen bij de hiervoor vermelde bestuursovereenkomst.
Gevraagd wordt aan Provinciale Staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 4 mln en deze op te nemen in de Begroting.
De begrotingssubsidie aan Zero Emission Services BV t.b.v. pilot elektrificatie laadinfrastructuur Goederenvervoer over water voor een bedrag van € 1.100.000 (Beleidsdoel 2.3)
In 2020 is er bij kaderbesluit door PS besloten om een budget van € 3 mln vrij te maken voor de ‘pilot elektrificatie laadinfrastructuur Goederenvervoer over water’. Hierbij is besloten om dit te dekken met middelen vanuit de reserve bereikbaarheid (Ambitie 2), reserve luchtkwaliteit NSL (Ambitie 7) en het budget schone energie (Ambitie 4). In PO Water van november 2020 is besloten door portefeuillehouder om verder te gaan met twee mogelijke laadlocaties, namelijk Alblasserdam en Rotterdam-Maasvlakte. Dit heeft voor Alblasserdam geleid tot een (succesvolle) aanvraag binnen de SPUK Schone Luchtakkoord van € 500.000. Begin december is de intentieverklaring van het consortium in Alblasserdam besproken voorbereidend op een daadwerkelijke allocatie van € 0,6 mln. uit de ‘pilot elektrificatie laadinfrastructuur Goederenvervoer over water’. Op 21 december 2021 hebben GS besloten om € 600.000 beschikbaar te stellen uit het budget van € 3 mln. Dekking voor de begrotingssubsidie komt uit Ambitie 2 Bereikbaar Zuid-Holland, Beleidsdoel 2.3 Veilig en schoon waarvan € 600.000 vanuit het budget van € 3 mln en € 500.000 vanuit de op 6 juli 2021 toegekende beschikking regeling specifieke uitkering Schone Lucht Akkoord (SPUK SLA 2021) Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.
De maatschappelijke baten zijn: Beleidsprestatie 2-3-1 Duurzame mobiliteit . De subsidie draagt bij aan de verduurzaming binnenvaart met als resultaat schonere lucht.
Er zijn geen alternatieven voor het instrument subsidie overwogen. Subsidie is het meest geëigende instrument.
Gevraagd wordt aan Provinciale Staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 1,1 mln en deze op te nemen in de begroting.
Boekjaar- en projectsubsidies 2022 in vergelijking met 2021 (in €)
Beleids-doel | Subsidie-regeling-nummer | Titel van regeling | Maximaal te subsidiëren 2021 | Kadernota 2022 | Begroting 2022 | Voorjaarsnota 2022 | Maximaal te subsidiëren 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2.2 | 1.6.74 | Subsidieregeling mobiliteit Zuid-Holland 2017 | 22.648.000 | 10.187.263 | 10.187.263 | ||
Totaal | 22.648.000 | 10.187.263 | 10.187.263 |
Toelichting boekjaar- en projectsubsidies 2022
Niet van toepassing.