Ambitie 5 Versterken natuur in Zuid-Holland
Begrotingssubsidies 2022 in vergelijking met 2021 (in €)
Beleids-doel | Naam instelling | Maximaal te subsidiëren 2021 | Kadernota 2022 | Begroting 2022 | Voorjaarsnota 2022 | Maximaal te subsidiëren 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|
5-1 | Faunabeheer eenheid Zuid-Holland | 480.000 | 480.000 | 200.000 | 680.000 | |
5-1 | Gebiedscoöperatie Buijtenland van Rhoon | 5.000.000 | 3.000.000 | 3.000.000 | ||
5-1 | Zuid-Hollands landschap t.b.v. Kadijk-West | 350.000 | ||||
5-1 | Stichting Natuurmonumenten t.b.v. het gebied Bovenlanden | 285.000 | ||||
5-1 | Stichting Natuurmonumenten t.b.v. het gebied Meijegraslanden | 1.600.000 | ||||
5-1 | Natuurbeheercollectief Krimpenerwaard t.b.v. bijdrage in de opstartkosten | 150.000 | ||||
5-1 | Stichting Natuurbeheer Collectief Krimpenerwaard t.b.v. het natuurbeheer op de provinciale gronden | 2.115.000 | 2.115.000 | |||
5-1 | Hoogheemraadschap Stichtse Rijnlanden t.b.v. Natura 2000 gebied De Haeck | 800.000 | ||||
5-1 | Hoogheemraadschap Stichtse Rijnlanden t.b.v. verbeteren waterkwaliteit Bodegraven-Noord | 1.900.000 | ||||
5-1 | Staatsbosbeheer t.b.v. natuurverbinding in de Zuidpolder en polder Abessinië | 4.500.000 | ||||
5-1 | Zuid-Hollands Landschap DGM t.b.v. weidevogelvrijwilligers | 75.000 | ||||
5-1 | Stichting Zuid-Hollands Landschap t.b.v. actieplan weidevogels ondersteuning vrijwilligers | 600.000 | ||||
5-1 | Hoogheemraadschap van Rijnland t.b.v. bodemcoaches | 25.000 | ||||
5-1 | Nationaal Park Hollandse Duinen t.b.v. uitvoering samenwerkingsovereenkomst | 282.000 | ||||
5-1 | Gebiedscoöperatie Buijtenland van Rhoon t.b.v. nieuw bestemmingsplan en initiatieven recreatieve ontwikkelingen | 500.000 | 500.000 | |||
5-1 | BoerenNatuur t.b.v. implementatie verbreed agrarisch natuurbeheer | 175.000 | 175.000 | |||
5-1 | Federatie Particulier Grondbezit t.b.v. bodemcursussen voor pachters en verpachters | 1.460 | 1.460 | |||
5-1 | Stichting Natuurbeheercollectief Krimpenerwaard t.b.v. coördinatie beheer NNN Krimpenerwaard 2022-2031 | 680.000 | 680.000 | |||
5-2 | Coöperatie Hoeve Biesland BA t.b.v. Boeren voor Natuur | 139.422 | 120.000 | 120.000 | ||
5-2 | Samenwerkingsorgaan Holland Rijnland t.b.v. het project Duin- en Bollenstreek Kloosterschuur-Trappenberg-uitleglocatie | 192.215 | ||||
5-2 | gemeente Gouda t.b.v. Nationaal Kennis- en Belevingscentrum Bodemdaling | 670.000 | ||||
5-2 | Kennis Centrum Aanpak Funderingsproblematiek (KCAF) t.b.v. een regiodeal bodemdaling project Groene Hart | 194.500 | ||||
5-2 | Nationaal Kennisprogramma Bodemdaling (NKB) t.b.v. regiodeal project Deelexpedities Stad | 100.000 | ||||
5-2 | provincie Utrecht t.b.v. regiodeal project Grondwater weten meten en sturen | 12.500 | ||||
5-2 | stichting Weids Bloemendaal t.b.v. regiodeal project bodemdaling polder Bloemendaal | 119.000 | ||||
5-2 | Veenweide Innovatie Centrum t.b.v. project boeren met perspectief Nieuwkoop | 193.600 | ||||
5-2 | provincie Utrecht t.b.v. regiodeal project versterken van dialoog transitie via onderwijs | 55.000 | ||||
5-2 | stichting Deltares t.b.v. het project GHRIB | 219.956 | ||||
5-3 en 7-2 | Hoogheemraadschap Schieland Krimpenerwaard t.b.v. Ringvaart Zuidplas- automatiseren Zevenhuizer Verlaat incl. vispassage | 300.000 | 300.000 | |||
5-3 | Gemeente Westland t.b.v. toezicht en beheer Zandmotor | 175.000 | 100.000 | 100.000 | ||
5-3 | Gemeente Den Haag t.b.v. toezicht en beheer Zandmotor | 115.000 | ||||
5-3 | stichting Nieuw-Holland t.b.v. Zuid-Hollands kunst initiatief verkenningsfase | 100.000 | ||||
5-3 | WUR/ vakgroep milieutechnologie t.b.v. project Aquaconnect | 75.000 | ||||
5-3 | gemeente Katwijk t.b.v. Limes Bubble Barrier | 150.000 | ||||
Totaal | 18.558.193 | 600.000 | 5.715.000 | 1.356.460 | 7.671.460 |
Toelichting begrotingssubsidies 2022
De begrotingssubsidie aan Faunabeheereenheid Zuid Holland van € 480.000 te verhogen met € 200.000 naar een bedrag van € 680.000 (Beleidsdoel 5-1)
De Faunabeheereenheid Zuid-Holland vervult een belangrijke (wettelijke) taak binnen de provincie. Door middel van de Verordening uitvoering Wet natuurbescherming heeft de Faunabeheereenheid diverse taken gekregen, waaronder taken op het gebied van planvorming, coördinatie en registratie. Dit draagt bij aan een zorgvuldig onderbouwd en uitgevoerd faunabeleid binnen de provincie Zuid-Holland. Dit draagt vervolgens weer bij aan het begrotingsdoel behouden en versterken van de biodiversiteit, maar ook aan het beperken van schade aan landbouwgewassen en waterkwaliteit en het beperken van risico's voor openbare veiligheid en volksgezondheid. Bij kadernota 2022 is reeds een subsidiebedrag van € 480.000 vastgesteld. De werklast bij de Faunabeheereenheid is de afgelopen jaren toegenomen door een toename van de gestelde eisen aan de faunabeheerplannen, juridische procedures en verbreding van het werkveld. De ophoging met € 200.000 is nodig om de toename in de werklast te dekken. De (ophoging van de) subsidie wordt financieel gedekt uit de bestaande exploitatiemiddelen welke in de begroting zijn opgenomen voor faunabeheer in Beleidsdoel 5-1 Gezonde natuur.
De maatschappelijke baten zijn: Beleidsprestatie 5-1-3 Faunabeheer. Een zorgvuldig onderbouwd en uitgevoerd faunabeleid, ten behoeve van het behouden en versterken van de biodiversiteit, het beperken van schade aan landbouwgewassen, het behouden en verbeteren van de waterkwaliteit, het waarborgen van openbare veiligheid en volksgezondheid.
Als alternatief voor het instrument subsidie is opdrachtverstrekking overwogen. Subsidie is gebleken de enige optie te zijn.
Gevraagd wordt aan provinciale staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 680.000 en deze op te nemen in de begroting.
De begrotingssubsidie aan BoerenNatuur t.b.v. implementatie verbreed agrarisch natuurbeheer voor een bedrag van € 175.000 (Beleidsdoel 5-1)
De Nederlandse invulling van het Europese Gemeenschappelijke Landbouwbeleid voor de periode 2023 tot en met 2027 is door Nederland verwoord in het Nationaal Strategisch Plan (ook bekend als NSP). Vanuit dit NSP worden de maatregelen de komende jaren vanuit Europa ge-cofinancierd. Vooruitlopend op de uitvoering van het NSP per 2023 moeten er al implementatievoorbereidingen gedaan worden. Het Rijk verzorgt de totale implementatie zoals de goedkeuring door de Europese Commissie en de voorbereidingen bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (betaalorgaan Europese subsidies). Het huidige Agrarisch Natuur- en Landschapsbeheer wordt in grote mate voortgezet maar vanaf 2023 worden de doelen verbreed met het oog op waterkwaliteit en klimaat. De provincies staan aan de lat voor de implementatie van de verbrede doelen binnen het ANLB. Extra kosten zijn voorzien voor proces: BoerenNatuur en de agrarische collectieven moeten naast het zichzelf eigen maken van de verbrede doelen en het creëren van passende beheerpakketten ook met potentiële deelnemers (agrariërs) in gesprek om de nieuwe beheerpakketten op het bedrijf af te spreken. Daarnaast moeten er aanpassingen aan het ICT-systeem gemaakt worden om de nieuwe maatregelen in te kunnen voeren. De landelijke totaalkosten zijn begroot op € 1,7 mln en de provincies hebben een verdeelsleutel voor deze kosten afgesproken. Voor de provincie Zuid-Holland komt het bedrag neer op € 154.700. Omdat de exacte kosten nog verder uitgewerkt worden en nog iets hoger uit kunnen vallen, wordt een subsidieplafond van € 175.000 voorgesteld. Dit bedrag kan worden voldaan uit de bestaande exploitatiemiddelen omdat het beheerjaar 2022 voor het Agrarisch Natuur- en Landschapsbeheer een wat hogere bijdrage in Europese cofinanciering kent. Dit komt voor uit een door de Minister van LNV besloten extra overheveling van Europese middelen richting het Agrarisch Natuur- en Landschapsbeheer. Hierdoor is er voldoende ruimte in Beleidsdoel 5-1 Gezonde natuur om deze kosten te dragen.
De maatschappelijke baten zijn: Beleidsprestatie 5-1-1 Natuur . Dit draagt bij aan het behoud en ontwikkeling van agrarische natuurgebieden en landschappen waardoor de biodiversiteit niet meer achteruit gaat.
Als alternatief voor het instrument subsidie is opdrachtverstrekking overwogen. Subsidie is gebleken de enige optie te zijn. Landelijk is uitgezocht wat de beste route is om de benodigde middelen door de verschillende provincies aan BoerenNatuur Nederland en de agrarische collectieven beschikbaar te stellen. Een subsidie aan BoerenNatuur Nederland als centrale en overkoepelende organisatie is daarbij door de provincies als best passende route beoordeeld en als zodanig afgesproken.
Gevraagd wordt aan provinciale staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 175.000 en deze op te nemen in de begroting.
De begrotingssubsidie aan Federatie Particulier Grondbezit t.b.v. bodemcursussen voor pachters en verpachters voor een bedrag van € 1.460 (Beleidsdoel 5-1)
De urgentie van een toekomstbestendige landbouw is de laatste jaren toegenomen. Om een vitale en toekomstbestendige sector te behouden lijkt een ingrijpende verduurzaming van de landbouw en het landgebruik noodzakelijk. Federatie Particulier Grondbezit heeft als doel om grondeigenaar en grondgebruiker bewust te maken van bodembiologie, duurzaam bodembeheer en een vruchtbare bodem door het geven van bodemcursussen aan pachters en verpachters die op Zuid-Hollands grondgebied actief zijn. De opgedane kennis wordt ook in het bredere netwerk van de Federatie gedeeld. De subsidie wordt financieel gedekt uit bestaande exploitatiemiddelen welke in de begroting zijn opgenomen voor Landbouwbeleid in Beleidsdoel 5-1 Toekomstbestendige landbouw.
De maatschappelijke baten zijn: Beleidsprestatie 5-1-1 Vitale landbouw . Dit draagt bij aan het verbeteren van landbouwbodems en daarmee aan een vitale landbouw. Een goede bodem draagt bij aan verbeteren van biodiversiteit, waterkwaliteit, stikstofreductie en koolstofvastlegging in de bodem.
Als alternatief voor het instrument subsidie is opdrachtverstrekking overwogen. Omdat er adviezen en cursussen worden aangeboden aan agrariërs is subsidie de geëigende optie. Gevraagd wordt aan provinciale staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 1.460 en deze op te nemen in de begroting.
De begrotingssubsidie aan Stichting Natuurbeheercollectief Krimpenerwaard t.b.v. coördinatie beheer NNN Krimpenerwaard 2022-2031 voor een bedrag van € 680.000 (Beleidsdoel 5-1)
In de Krimpenerwaard wordt circa 2.250 ha van het Natuur Netwerk Nederland (NNN) gerealiseerd, gecombineerd met een bijpassend robuust en duurzaam watersysteem in het kader van de KRW en het tegengaan van bodemdaling. De realisatie vindt plaats door de Stuurgroep Krimpenerwaard en het beheer wordt door de provincie gesubsidieerd. Er zijn meerdere natuurbeheerders in de Krimpenerwaard. Om versnippering van beheer te voorkomen, heeft de provincie in het gebiedsproces de wens neergelegd dat er één beheerorganisatie komt voor het NNN Krimpenerwaard: één loket voor alle gebruikers / beheerders en één aanspreekpunt voor de provincie. Op verzoek van de provincie heeft de Stuurgroep Krimpenerwaard in 2018 het initiatief genomen om met de gebiedspartijen te komen tot een gezamenlijke ambitie en aanpak voor een beheercollectief. Dit heeft in oktober 2020 geleid tot de oprichting van de stichting Natuurbeheercollectief Krimpenerwaard (NBC). Dit is een unieke organisatie in Nederland, waarbij natuur en landbouw zijn verenigd in één organisatie. De vier partijen die samen het Natuurbeheercollectief vormen, zijn het Zuid-Hollands Landschap, de Vereniging Agrarisch Natuur- en Landschapsbeheer Weide hof, de Natuur- en Vogelwerkgroep Krimpenerwaard en de agrarische Natuurcoöperatie Krimpenerwaard. De provincie heeft in het bestuurlijk overleg Krimpenerwaard van 4 mei 2018 toegezegd het collectief financieel te ondersteunen. Specifiek gaat het om een vergoeding voor de coördinerende activiteiten van het NBC, zijnde beheeradvisering over de nog uit te voeren natuurinrichting, ondersteuning particuliere zelfrealisatoren, advisering en uitwerking beheerplannen, afstemming en uitvoeren gezamenlijke pachtuitgifte, afstemming met omliggend agrarisch weidevogelbeheer en coördineren monitoring. Voorwaarde voor subsidie is dat het NBC een meerjarige samenwerkingsovereenkomst (SOK) ondertekent met het Zuid-Hollands Landschap. De vergoeding geldt voor maximaal 12 jaar, ingaande vanaf 2020. Deze langere periode is nodig vanwege de inrichtingswerkzaamheden de komende jaren en vanwege de implementatie van de zelfrealisatie. Voor de periode 2020 – medio 2022 zijn al subsidies verleend. Dit betekent dat de voorliggende subsidie, op basis van de SOK, een looptijd heeft van medio 2022 tot en met december 2031. De provincie hanteert bij de subsidie nadrukkelijk een afbouwgedachte: de meeste werkzaamheden worden verwacht in de inrichtingsfase tot en met 2026, met een uitloop en gevolgd door meer reguliere coördinatie tot en met 2031. Na deze periode wordt het NBC geacht op eigen benen te staan. De subsidie wordt financieel gedekt uit bestaande exploitatiemiddelen welke in de begroting zijn opgenomen voor Natuurbeheer in Beleidsdoel 5.1 Gezonde Natuur.
De maatschappelijke baten zijn: Beleidsprestatie 5-1-1 Natuur. Dit draagt bij aan behoud en ontwikkeling van (agrarische) natuurgebieden en landschappen waardoor de biodiversiteit niet meer achteruitgaat.
Er zijn geen alternatieven voor het instrument subsidie overwogen. Subsidie is het meest geëigende instrument.
Gevraagd wordt aan provinciale staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 680.000 en deze op te nemen in de begroting.
De begrotingssubsidie aan Hoogheemraadschap Schieland Krimpenerwaard t.b.v. Ringvaart Zuidplas- automatiseren Zevenhuizer Verlaat incl. vispassage voor een bedrag van € 300.000 (Beleidsdoel 5-3 en 7-2)
Om de waterrecreatie in Zuid-Holland te bevorderen wordt sinds een aantal op de drie speerpunten ‘Gastvrij en Beleefbaar, Smart Waternetwerk en Groene Waterrecreatie’ tussen de regio’s Hollandse Plassen, Midden-Holland en de gemeenten uit de regio Hof van Delfland samengewerkt. Samen met betrokken en enthousiaste gemeenten, regio’s en waterschappen en recreatieschappen werken we onder andere aan het robuuster en groener maken van het vaarnetwerk, door bijvoorbeeld het realiseren van aanlegvoorzieningen en laadvoorzieningen voor elektrisch varen, oplossen van knelpunten in het netwerk en versterken van nieuwe schakels. Een van de knelpunten betreft de Ringvaart Zuidplas in combinatie met het Zevenhuizer Verlaat. De Ringvaart is een beperkt functionerende vaarverbinding op een strategische plek in het regionale vaarnetwerk tussen Rottemeren en de Hollandse IJssel. Het probleem is dat de Hennipsloot en Ringvaart op meerdere plekken ondiep en smal is, dat de bediening van bruggen en sluizen beperkt is en bestemmingen niet of nauwelijks zijn te bezoeken. Het Zevenhuizer Verlaat is een historische handmatig bediende sluis die in het zomerseizoen zeer beperkt kan worden bediend. Kortom: het is nu geen volwaardige vaarverbinding, terwijl het wel onderdeel is van het landelijke recreatietoervaartnetwerk (BRTN).
Daarnaast staat de waterkwaliteit onder druk vanwege door onder meer het opwervelend van bagger en de hoge frequentie waarmee in het zomerseizoen gemaaid moet worden om de doorvaart mogelijk te maken. Ook kan vis zich nauwelijks verplaatsen tussen paai- en leefgebieden in de Rotte en de Ringvaart via het Zevenhuizer Verlaat. Betrokken partijen hebben gezamenlijk een aanpak Ringvaart Zuidplas opgesteld. Dit betreft een samenhangend pakket aan maatregelen om de vaarverbinding tussen de Rotte (Rotterdam-gebied) en Hollandse IJssel (Gouda/Midden-Holland) op orde te krijgen en aantrekkelijker te maken voor kano’s, sloepen, sub en kleine kajuitboten én om de waterkwaliteit van de Ringvaart te verbeteren. Dit project is een samenwerking tussen het Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard, de gemeente Zuidplas, het Recreatieschap Rotte meren en de provincie Zuid-Holland. Elke partij investeert en draagt bij in het verbeteren van de Ringvaart tot een volwaardige vaarverbinding. De totale kosten bedragen € 2,2 mln. Aan de provincie wordt een bijdrage van € 300.000 gevraagd. Meer informatie is genomen in de GS brief aan Provinciale Staten van 29 juni 2021 met kenmerk PZH-2021-778435384. Dekking van € 200.000 onder deelproduct 5394 Waterrecreatie (Reserve Groene Ambities) en € 300.000 onder deelproduct 003829 Mooi en schoon(kaderrichtlijn) water (Beklemming algemeen resultaat)
De maatschappelijke baten zijn: Beleidsprestaties 5-3-2 Water-beschikbaarheid en -kwaliteit en 7-2-1 Recreatie, sport, kennisontwikkeling en innovatie.
Er zijn alternatieven voor het instrument subsidie overwogen. Subsidie is het meest geëigende instrument. Toelichting: Het betreft een bijdrage aan een grotere ontwikkeling, de provincie koopt niets in.
Gevraagd wordt aan provinciale staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 300.000 en deze op te nemen in de begroting.
Boekjaar- en projectsubsidies 2022 in vergelijking met 2021 (in €)
Beleids-doel | Subsidie-regeling-nummer | Titel van regeling | Maximaal te subsidiëren 2021 | Kadernota 2022 | Begroting 2022 | Voorjaarsnota 2022 | Maximaal te subsidiëren 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
5-1 | 1.6.21 | Subsidieregeling Kwaliteitsimpuls Natuur en Landschap (SKNL) | 55.000.000 | 55.000.000 | 55.000.000 | ||
5-1 | 1.6.68 | Subsidieregeling Natuur en Landschapsbeheer Zuid-Holland 2016 | 5.995.000 | 2.860.000 | 2.860.000 | ||
5-1, 5-2 7-1 en 7-2 | 1.6.76 | Subsidieregeling Groen Zuid-Holland 2016 | 11.585.000 | 8.795.000 | 1.800.000 | 10.595.000 | |
5-2 | 1.6.69 | Uitvoeringsregeling POP 3 Zuid-Holland | 15.500.000 | ||||
Totaal | 88.080.000 | 66.655.000 | 1.800.000 | 68.455.000 |
Toelichting boekjaar- en projectsubsidies 2022
Voor 1.6.76 Subsidieregeling groen Zuid-Holland 2016 het hoofdsubsidieplafond van € 8.795.000 te verhogen met € 1.800.000 naar € 10.595.000 (Beleidsdoel 5-1, 5-2, 7-1 en 7-2); Deze verhoging is als volgt verdeeld:
Voor § 2.10 Initiatieven voor Vitale Landbouw (Beleidsdoel 5-1) een deelplafond van € 200.000.
De uitvoering van de Hoofdlijnennotitie Vitale Landbouw gebeurt samen met allerlei partijen in Zuid-Holland; boeren, landschapsbeheerders, burgers, kennis- en ketenpartijen. Juist van onderop komen vaak oplossingen naar voren voor problemen die in gebieden spelen. Met deze subsidie willen we het maatschappelijk veld uitnodigen om met initiatieven te komen. Deze kunnen aansluiten bij de gebiedsprocessen in het landelijk gebied, maar kunnen ook anderszins bijdragen aan de doelen uit de Hoofdlijnennotitie Vitale Landbouw. De subsidie wordt financieel gedekt uit bestaande exploitatiemiddelen welke in de begroting zijn opgenomen voor
Landbouwbeleid in Beleidsdoel 5-2 Toekomstbestendige landbouw.
De maatschappelijke baten zijn: Beleidsprestatie 5-1-1 Vitale landbouw . Dit draagt bij aan innovatie in de landbouw wat moet leiden tot betere verdienmodellen, ketensamenwerking, reductie in emissies (stikstof, broeikasgassen of fosfaat) toename biodiversiteit en betere relaties met de maatschappij.
Er zijn alternatieven voor het instrument subsidie overwogen. Subsidie is het meest geëigende instrument. Met de subsidieregeling worden bottum-up aanpakken gesubsidieerd die een bijdrage leveren aan de transitie van de landbouw.
Voor § 2.12 Groene gezonde leefomgeving (Beleidsdoel 7-1) of middels openstellingsbesluiten onder bestaande paragrafen waarmee een link kan worden gelegd voor het programma Gezond en Veilig Zuid Holland. in totaal € 600.000 aan extra ruimte in het Srg hoofdplafond.
Niet alleen overheden investeren in de uitvoering gezondheidsmaatregelen. Als provincie willen wij ook de toepassing en uitvoering van innovatieve, kleinschalige maatregelen door particulieren stimuleren en verenigingen, die nu vaak niet binnen de subsidieregelingen van gemeenten vallen. Dan wel gericht grootschaligere voorbeeld projecten ondersteunen ter inspiratie voor anderen in Zuid-Holland. Hierbij wordt gedacht aan het vergroten van de wijkfunctie van schoolpleinen of het ondersteunen van (buurt)initiatieven rond bijvoorbeeld buurthuizen die uitvoering geven aan (enkele van) de 6 thema’s van positieve gezondheid. De subsidie wordt financieel gedekt uit de bestaande exploitatiemiddelen welke in de begroting zijn opgenomen in Beleidsdoel 7-1 Bevorderen verbetering milieukwaliteit en gezondheid.
De maatschappelijke baten zijn: Ontwikkelen en stimuleren van interventies ter bevordering van de gezondheid en veiligheid in Zuid-Holland.
Hiermee willen we de gezondheidsverschillen in Zuid-Holland verkleinen en de verbinding tussen het fysieke en sociale domein vergroten. De leefomgeving wordt hiermee gezonder ingericht en de sociale cohesie versterkt.
Er zijn alternatieven voor het instrument subsidie overwogen. Subsidie is het meest geëigende instrument. De provincie is in deze gevallen geen opdrachtgever of samenwerkingspartner.
Voor een nog te schrijven paragraaf in de Subsidieregeling groen Zuid-Holland 2016 voor klimaatadaptatie (Beleidsdoel 7-3) een deelplafond te zijner tijd voor een bedrag van € 1.000.000
Niet alleen overheden investeren in de uitvoering van klimaatadaptatie maatregelen. Ruim 60% van de bestaande bebouwde omgeving is in handen van particuliere eigenaren. Als provincie willen wij ook de toepassing en uitvoering van innovatieve, kleinschalige maatregelen door particulieren stimuleren, die nu vaak niet binnen de subsidieregelingen van gemeenten en waterschappen vallen. En willen wij bijdragen aan verder onderzoek naar de effectiviteit van dergelijke maatregelen door derden. Dekking voor deze subsidieregeling komt uit de vrijval van IOV-middelen bij de jaarrekening 2021 (GS-besluit volgt nog).
De maatschappelijke baten zijn: Beleidsprestatie 7-3-1 Aanpak Deltaplan Ruimtelijke Adaptatie (DPRA), Nationale Adaptatiestrategie (NAS) bodemdaling problematiek in stedelijk gebied. Dit draagt bij aan het klimaatbestendig en water robuust inrichten van Zuid-Holland.
Er zijn alternatieven voor het instrument subsidie overwogen. Subsidie is het meest geëigende instrument. De provincie is in deze gevallen geen opdrachtgever of samenwerkingspartner.
Gevraagd wordt aan Provinciale Staten om het hoofdplafond vast te stellen op een bedrag van € 10.595.000 en deze op te nemen in de begroting.