Ambitie 7 Gezond en veilig Zuid-Holland
Begrotingssubsidies 2022 in vergelijking met 2021 (in €)
Beleids-doel | Naam instelling | Maximaal te subsidiëren 2021 | Kadernota 2022 | Begroting 2022 | Voorjaarsnota 2022 | Maximaal te subsidiëren 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|
7-1 | Stepforward projecten BV t.b.v. Oude Tongen | 3.200.000 | 500.000 | 500.000 | ||
7-1 | Gemeente Ridderkerk t.b.v. sanering Amaliastraat | 200.000 | 200.000 | |||
7-1 | Instituut voor natuureducatie en duurzaamheid (IVN) t.b.v. Jong Leren Eten | 100.000 | 100.000 | |||
7-2 | Stichting Wandelnet | 40.000 | 40.000 | 40.000 | ||
7-2 | Stichting Landelijk Fietsplatform | 40.000 | 40.000 | 40.000 | ||
7-2 | Gemeente Dordrecht t.b.v. recreatiebeheer Nieuwe Dordtse Biesbosch | 74.000 | 66.959 | 66.959 | ||
7-2 | Gemeente Dordrecht als rechtsopvolger van Parkschap Nationaal Park De Biesbosch | 412.000 | 340.570 | 340.570 | ||
7-2 | Gemeente Pijnacker-Nootdorp t.b.v. het beheer recreatiegebied de Dobbeplas en Groene Keijzer | 278.000 | 250.200 | 250.200 | ||
7-2 | Natuur- en recreatieschap IJsselmonde t.b.v. het beheer recreatiegebied | 418.000 | 335.394 | 335.394 | ||
7-2 | Coöperatief Beheer Groengebieden Midden Delfland (CBG), de rechtsopvolger van het recreatieschap Midden Delfland t.b.v. het beheer recreatiegebied | 153.000 | 111.525 | 111.525 | ||
7-2 | Natuur- en recreatieschap Groenalliantie Midden-Holland t.b.v. het beheer recreatiegebied | 1.875.000 | 1.682.347 | 1.682.347 | ||
7-2 | Natuur- en recreatieschap Voorne-Putten- Rozenburg t.b.v. het beheer recreatiegebied | 1.001.000 | 900.038 | 900.038 | ||
7-2 | Voet en fietsveren gemeente Kaag en Braassem, gemeente Krimpenerwaard en gemeente Ridderkerk | 69.000 | 69.000 | 69.000 | ||
7-2 | gemeente Dordrecht t.b.v. kwaliteitsimpuls Nieuwe Dordtse Biesbosch | 300.000 | 300.000 | |||
7-2 | Jeugdfonds Sport en Cultuur t.b.v. uitvoering samenwerkingsovereenkomst tussen PZH en Jeugdfonds in het kader van sport en Bewegen | 50.000 | 50.000 | |||
7-2 | Staatsbosbeheer t.b.v. beheer recreatiegebieden in eigendom van Staatbosbeheer | 1.184.000 | 216.000 | 1.400.000 | ||
7-2 | Staatsbosbeheer namens de Recreatieschappen t.b.v. flexibele deel recreatieschappen | 1.184.000 | -1.184.000 | 0 | ||
7-2 | Gemeente Rotterdam t.b.v. fiets- en voetveer Hoek van Holland- 2e Maasvlakte | 20.000 | 20.000 | |||
7-2 | Coöperatief Beheer Groengebieden Midden Delfland ( CBG ), de rechtsopvolger van het recreatieschap Midden Delfland t.b.v. het flexibele deel | 78.360 | 78.360 | |||
7-2 | Gemeente Dordrecht rechtsopvolger Parkschap De Biesbosch t.b.v. het flexibele deel | 120.200 | 120.200 | |||
7-2 | Gemeente Pijnacker-Nootdorp t.b.v. het beheerrecreatiegebied de Dobbeplas flexibele deel | 55.600 | 55.600 | |||
7-2 | Natuur- en recreatieschap Groenalliantie Midden-Holland t.b.v. het flexibele deel | 473.090 | 473.090 | |||
7-2 | Natuur- en recreatieschap IJsselmonde t.b.v. het flexibele deel | 193.988 | 193.988 | |||
7-2 | Natuur- en recreatieschap Voorne-Putten-Rozenburg t.b.v. het flexibele deel | 258.762 | 258.762 | |||
Totaal | 7.560.000 | 3.756.033 | 2.798.000 | 1.032.000 | 7.586.033 |
Toelichting begrotingssubsidies 2022
De begrotingssubsidie aan Stepforward projecten BV t.b.v. Oude Tongen van € 3.200.000 te verhogen met € 500.000 naar een bedrag van € 3.700.000 (Beleidsdoel 7-1)
Op het bedrijfsterrein aan de Heerendijk 17-21 te Oude Tonge is sprake van een ernstig en spoedeisend geval van bodemverontreiniging veroorzaakt door de voormalige gasfabriek die in het verleden op de locatie aanwezig was. Sanering is niet mogelijk zonder sloop van de bestaande bedrijfsbebouwing. Het beleid van de gemeente is er op gericht om bedrijfsactiviteiten, vanwege betere ontsluiting elders te concentreren en wenst voor deze locatie de bestemming te wijzigen naar woondoeleinden. Dit schept de mogelijkheid om bodemsanering en bouwrijp maken in samenloop te laten uitvoeren. Voor de locatie is door een projectontwikkelaar een aanvraag ingediend voor een nieuwe bestemming naar woondoeleinden. Vanwege de ruimtelijke beperkingen die gelden voor het buitengebied in combinatie met de hoge saneringskosten is een bijdrage in de saneringskosten nodig om het project te realiseren. Met de sanering wordt een groot deel van de verontreiniging verwijderd, de risico’s weggenomen en de locatie geschikt gemaakt voor het toekomstig gebruik. Meerkosten worden verwacht vanwege de problemen in de keten voor het verwerken van de verontreinigde grond door het ontbreken van afzetproblemen van het eindproduct waardoor reinigers (voorlopig) de grond niet kunnen accepteren. Een mogelijk alternatief is storten van de verontreinigde grond. Om reinigen te stimuleren geldt voor storten een stortbelasting. De ophoging van de begrotingssubsidie met € 500.000 is een voorziening voor de extra kosten. Dekking voor de begrotingssubsidie komt uit de reserve Bodem, ondergrond en grondwater: Ambitie 7 Gezond en veilig Zuid-Holland.
De maatschappelijke baten zijn: Beleidsprestatie 7-1-4 beschermen en benutten van de kwaliteiten van het bodem- en grondwater-systeem. Dit draagt bij aan bevorderen bodemsanering spoedlocaties.
Als alternatief voor het instrument subsidie is opdrachtverstrekking overwogen. Omdat de provincie geen eigenaar wenst te worden, is subsidie de enige optie.
Gevraagd wordt aan provinciale staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 3.700.000 en deze op te nemen in de begroting.
De begrotingssubsidie aan gemeente Ridderkerk t.b.v. sanering Amaliastraat voor een bedrag van € 200.000 (Beleidsdoel 7-1)
Op basis van de Verordening en het Beleidskader Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing (ISV) Zuid-Holland 2010-2014 is de gemeente Ridderkerk op 9 februari 2012 een bestuursovereenkomst aangegaan met de provincie Zuid-Holland voor de aanpak/sanering van 3 spoedlocaties. Op basis van de toenmalige regeling is hiervoor destijds subsidie verleend. In 2014 is de subsidie vastgesteld. Twee locaties zijn afgerond en met de gemeente is afgesproken dat zij de sanering aan de Amaliastraat zou afronden. Inmiddels bestaat de ISV regeling niet meer. De gemeente heeft de bodemsanering aan de Amaliastraat voortvarend opgepakt. Eerst heeft een ontgraving plaatsgevonden die gevolgd werd door een grondwatersanering bestaande uit het optimaliseren van de omstandigheden voor natuurlijke afbraak. De natuurlijke afbraak stagneert echter en daarom zijn extra werkzaamheden nodig om de sanering te kunnen afronden. De aanvullende subsidie is bedoeld om deze extra werkzaamheden mogelijk te maken. Dekking voor de begrotingssubsidie komt uit de reserve Bodem, ondergrond en grondwater: Ambitie 7 Gezond en veilig Zuid-Holland.
De maatschappelijke baten zijn: Beleidsprestatie 7-1-4 Beschermen en benutten van de kwaliteiten van het bodem- en grondwater-systeem. Dit draagt bij aan bevorderen bodemsanering spoedlocaties
Er zijn geen alternatieven voor het instrument subsidie overwogen. Indertijd is in het kader van de stedelijk vernieuwing wettelijk bepaald dat de gemeente het voortouw neemt bij de bodemsanering van spoedlocaties in het stedelijk gebied en dat de provincie de rol van subsidieverlener heeft. Vanuit dit perspectief heeft de gemeente de sanering opgepakt. Er is geen reden om die rolverdeling te wijzigen.
Gevraagd wordt aan provinciale staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 200.000 en deze op te nemen in de begroting.
De begrotingssubsidie aan Instituut voor natuureducatie en duurzaamheid (IVN) t.b.v. Jong Leren Eten voor een bedrag van € 100.000 (Beleidsdoel 7-1)
De provincie heeft in 2018-2020 subsidie verleend aan het programma Jong Leren Eten. Dit is een programma vanuit Min LNV en RVO om het bewustzijn over gezond voedsel te versterken. Daarbij worden met name netwerken opgebouwd om bestaande middelen o.a. naar het onderwijs beter te benutten. Het rijk financiert twee voedselmakelaars (ondergebracht bij IVN en GGD). Via cofinanciering vanuit de provincie kan de uitvoering binnen Zuid-Holland toegesneden worden op de prioriteiten en activiteiten van provinciale programma's. In de periode 2018-2020 is dit toegesneden op de verduurzaming van de landbouw in Zuid-Holland en de rol van consumenten daarbij. In 2021 wordt een directe link gelegd met de opgave Gezond en veilig, waarbij ook gezond voedsel een belangrijke rol speelt. De opgebouwde netwerken kunnen daarmee verder gericht worden benut. In 2021 is helaas vanwege miscommunicatie geen subsidie verleend. In 2022 en 2023 wordt hier wel een vervolg aan gegeven. Dekking wordt gevonden binnen de exploitatie van Ambitie 7 Gezond en Veilig Zuid-Holland, Beleidsprestatie 7-1-6.
De maatschappelijke baten zijn: Ontwikkelen en stimuleren van interventies ter bevordering van de gezondheid en veiligheid in Zuid-Holland.
Er zijn geen alternatieven voor het instrument subsidie overwogen. Subsidie is het meest geëigende instrument. De provincie is in deze gevallen geen opdrachtgever of samenwerkingspartner.
Gevraagd wordt aan provinciale staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 100.000 en deze op te nemen in de begroting.
De begrotingssubsidie aan Staatsbosbeheer t.b.v. beheer recreatiegebieden in eigendom van Staatbosbeheer van € 1.184.000 te verhogen met € 216.000 naar een bedrag van € 1.400.000 (Beleidsdoel 7-2)
De provincie ondersteunt het beheer van recreatiegebieden in beheer bij derden. Het beschikbare provinciale budget wordt ingezet voor het beheer van de recreatiegebieden in eigendom en beheer bij een aantal natuur- en recreatieschappen. In 2016 hebben Provinciale Staten besloten uit de natuur- en recreatieschappen te treden waarbij afspraken zijn gemaakt over de inzet van de provinciale bijdrage aan het beheer van deze gebieden. Afgesproken is dat de Provincie de mogelijkheid heeft om een percentage van de bijdragen aan de natuur en recreatieschappen over de periode 2022 tot en met 2025 ook in te gaan zetten voor andere gebieden dan de Schapsgebieden. Het gaat om jaarlijks een bedrag van € 591.000 dat de Provincie flexibel kan inzetten (‘ het flexibele deel’). In navolging van de startnotitie Sport en Recreatie is de beleidskeuze gemaakt om de provinciale middelen in de toekomst in te zetten op die plekken waar de recreatiedruk het hoogste is en de beschikbare financiële middelen onvoldoende zijn om die druk te kunnen opvangen. Ten aanzien van het flexibele deel voor de periode 2022 tot en met 2025 blijft de helft hiervan beschikbaar voor de Schapsgebieden en de andere helft voor de gebieden in eigendom en beheer van derden.
In de Begroting 2022 is uitgegaan dat de helft van het flexibele deel zou worden ingezet voor het beheer van gebieden van Staatsbosbeheer waarvoor geen structurele beheermiddelen beschikbaar zijn. Voor de periode 2022 t/m 2025 betreft het € 296.000 per jaar (totaal € 1.184.000). Met het verhogen van het structurele beheerbudget voor recreatiegebieden bij Begroting 2022 kan de subsidie voor 2022 verhoogd worden tot € 1,4 mln. Voor de periode na 2023 is een subsidieregeling in voorbereiding waar ook de betreffende gebieden van Staatsbosbeheer voor in aanmerking komen. De subsidie wordt financieel gedekt uit bestaande exploitatiemiddelen voor recreatiebeheer in Beleidsdoel 7-2 Gezonde en bewegingsvriendelijke leefomgeving.
De maatschappelijke baten zijn: Beleidsprestatie 7-2-1 Recreatie, Sport, kennisontwikkeling en Innovatie. Dit draagt bij aan de gezondheid van mensen, door ze via onder andere voldoende groen te stimuleren te bewegen, te sporten, en lekker te ontspannen.
Als alternatief voor het instrument subsidie is opdrachtverstrekking overwogen. Het betreft een bijdrage. Subsidie is gebleken de enige optie te zijn.
Gevraagd wordt aan provinciale staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 1,4 mln en deze op te nemen in de begroting.
De begrotingssubsidie aan Staatsbosbeheer namens de Recreatieschappen t.b.v. flexibele deel recreatieschappen van € 1.184.000 te verlagen met € 1.184.000 naar een bedrag van € 0 (Beleidsdoel 7-2)
In de begroting 2022 is een begrotingssubsidie vastgesteld voor totaal € 1.184.000 voor het beheer en onderhoud van de gebieden in eigendom/beheer van de Recreatieschappen.
Deze subsidie is op naam gesteld van Staatsbosbeheer namens de Recreatieschappen.
Het is gewenst dat de verschillende (voormalige) Recreatieschappen de subsidie individueel aanvragen. Daarom wordt de subsidie her-labelt. Het eerder vastgestelde subsidie wordt op nul gezet. Het door PS beschikbaar gestelde bedrag wordt, conform de gemaakte financieringsafspraken, herverdeeld over de zes (voormalige) Recreatieschappen. Het totaal door PS beschikbaar gestelde bedrag blijft gelijk.
De maatschappelijke baten zijn: Beleidsprestatie 7-2-1 Recreatie, Sport, kennisontwikkeling en Innovatie. Bijdrage aan de gezondheid van mensen, door ze via o.a. voldoende groen te stimuleren ‘om de hoek’ te bewegen, te sporten of juist lekker te ontspannen.
Gevraagd wordt aan provinciale staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 0 en deze op te nemen in de begroting.
De begrotingssubsidie aan gemeente Rotterdam t.b.v. fiets- en voetveer Hoek van Holland- 2e Maasvlakte voor een bedrag van € 20.000 (Beleidsdoel 7-2)
Ondersteuning van exploitatie van voet- en fietsveren, die een belangrijke recreatieve functie
vervullen en een onderdeel zijn van regionale recreatieve routestructuren. De subsidie wordt financieel gedekt uit bestaande exploitatiemiddelen welke in de begroting is opgenomen voor recreatie en sport in Beleidsdoel 7-2 Gezonde en bewegingsvriendelijke leefomgeving.
De maatschappelijke baten zijn: Beleidsprestatie 7-2-1 Recreatie, Sport, kennisontwikkeling en Innovatie. Dit draagt bij aan exploitatie van voet- en fietsveer.
Er zijn alternatieven voor het instrument subsidie overwogen. Dit betreft een bijdrage aan de exploitatie, de provincie krijgt niets geleverd, daarom is subsidie het instrument.
Gevraagd wordt aan provinciale staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 20.000 en deze op te nemen in de begroting.
De begrotingssubsidie aan Coöperatief Beheer Groengebieden Midden Delfland ( CBG ), de rechtsopvolger van het recreatieschap Midden Delfland t.b.v. het flexibele deel recreatieschappen voor een bedrag van € 78.360 (Beleidsdoel 7-2)
De provincie ondersteunt het beheer van recreatiegebieden in beheer bij derden. Het beschikbare provinciale budget wordt ingezet voor het beheer van de recreatiegebieden in eigendom en beheer bij een aantal natuur- en recreatieschappen.
In 2016 hebben Provinciale Staten besloten uit de natuur- en recreatieschappen te treden waarbij afspraken zijn gemaakt over de inzet van de provinciale bijdrage aan het beheer van deze gebieden. Afgesproken is dat de Provincie de mogelijkheid heeft om een percentage van de bijdragen aan de natuur en recreatieschappen over de periode 2022 tot en met 2025 ook in te gaan zetten voor andere gebieden dan de Schapsgebieden. Het gaat om jaarlijks een bedrag van € 591.000 dat de Provincie flexibel kan inzetten (‘ het flexibele deel’). In navolging van de startnotitie Sport en Recreatie is de beleidskeuze gemaakt om de provinciale middelen in de toekomst in te zetten op die plekken waar de recreatiedruk het hoogste is en de beschikbare financiële middelen onvoldoende zijn om die druk te kunnen opvangen.
Ten aanzien van het flexibele deel voor de periode 2022 tot en met 2025 blijft de helft hiervan beschikbaar voor de Schapsgebieden en de andere helft voor de gebieden in eigendom en beheer van derden. Met de Recreatieschappen zijn afspraken gemaakt over de besteding van deze middelen. Het budget wordt ingezet voor specifieke maatregelen om de schapsgebieden toekomstbestendiger te maken (wijzigingen in de doeltypen in het gebied met als doel lagere beheerkosten). Ook worden middelen ingezet om de inzet van vrijwilligers en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in de Schapsgebieden te stimuleren.
De subsidie wordt financieel gedekt uit bestaande exploitatiemiddelen voor recreatiebeheer in Beleidsdoel 7-2 Gezonde en bewegingsvriendelijke leefomgeving.
De maatschappelijke baten zijn: Beleidsprestatie 7-2-1 Recreatie, Sport, kennisontwikkeling en Innovatie. Dit draagt bij aan de gezondheid van mensen, door ze via onder andere voldoende groen te stimuleren te bewegen, te sporten, en lekker te ontspannen.
Als alternatief voor het instrument subsidie is opdrachtverstrekking overwogen. Het betreft een bijdrage. Subsidie is gebleken de enige optie te zijn.
Gevraagd wordt aan provinciale staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 78.360 en deze op te nemen in de begroting.
De begrotingssubsidie aan gemeente Dordrecht rechtsopvolger Parkschap De Biesbosch t.b.v. het flexibele deel recreatieschappen voor een bedrag van € 120.200 (Beleidsdoel 7-2)
De provincie ondersteunt het beheer van recreatiegebieden in beheer bij derden. Het beschikbare provinciale budget wordt ingezet voor het beheer van de recreatiegebieden in eigendom en beheer bij een aantal natuur- en recreatieschappen. In 2016 hebben Provinciale Staten besloten uit de natuur- en recreatieschappen te treden waarbij afspraken zijn gemaakt over de inzet van de provinciale bijdrage aan het beheer van deze gebieden. Afgesproken is dat de Provincie de mogelijkheid heeft om een percentage van de bijdragen aan de natuur en recreatieschappen over de periode 2022 tot en met 2025 ook in te gaan zetten voor andere gebieden dan de Schapsgebieden. Het gaat om jaarlijks een bedrag van € 591.000 dat de Provincie flexibel kan inzetten (‘ het flexibele deel’). In navolging van de startnotitie Sport en Recreatie is de beleidskeuze gemaakt om de provinciale middelen in de toekomst in te zetten op die plekken waar de recreatiedruk het hoogste is en de beschikbare financiële middelen onvoldoende zijn om die druk te kunnen opvangen. Ten aanzien van het flexibele deel voor de periode 2022 tot en met 2025 blijft de helft hiervan beschikbaar voor de Schapsgebieden en de andere helft voor de gebieden in eigendom en beheer van derden. Met de Recreatieschappen zijn afspraken gemaakt over de besteding van deze middelen. Het budget wordt ingezet voor specifieke maatregelen om de schapsgebieden toekomstbestendiger te maken. De subsidie wordt financieel gedekt uit bestaande exploitatiemiddelen voor recreatiebeheer in Beleidsdoel 7-2 Gezonde en bewegingsvriendelijke leefomgeving.
De maatschappelijke baten zijn: Beleidsprestatie 7-2-1 Recreatie, Sport, kennisontwikkeling en Innovatie. Dit draagt bij aan de gezondheid van mensen, door ze via onder andere voldoende groen te stimuleren te bewegen, te sporten, en lekker te ontspannen.
Als alternatief voor het instrument subsidie is opdrachtverstrekking overwogen. Omdat de provincie geen eigenaar wenst te worden is subsidie de enige optie.
Gevraagd wordt aan provinciale staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 120.200 en deze op te nemen in de begroting.
De begrotingssubsidie aan Gemeente Pijnacker-Nootdorp t.b.v. het beheerrecreatiegebied de Dobbeplas het flexibele deel recreatieschappen voor een bedrag van € 55.600 (Beleidsdoel 7-2)
De provincie ondersteunt het beheer van recreatiegebieden in beheer bij derden. Het beschikbare provinciale budget wordt ingezet voor het beheer van de recreatiegebieden in eigendom en beheer bij een aantal natuur- en recreatieschappen. In 2016 hebben Provinciale Staten besloten uit de natuur- en recreatieschappen te treden waarbij afspraken zijn gemaakt over de inzet van de provinciale bijdrage aan het beheer van deze gebieden. Afgesproken is dat de Provincie de mogelijkheid heeft om een percentage van de bijdragen aan de natuur en recreatieschappen over de periode 2022 tot en met 2025 ook in te gaan zetten voor andere gebieden dan de Schapsgebieden. Het gaat om jaarlijks een bedrag van € 591.000 dat de Provincie flexibel kan inzetten (‘ het flexibele deel’). In navolging van de startnotitie Sport en Recreatie is de beleidskeuze gemaakt om de provinciale middelen in de toekomst in te zetten op die plekken waar de recreatiedruk het hoogste is en de beschikbare financiële middelen onvoldoende zijn om die druk te kunnen opvangen. Ten aanzien van het flexibele deel voor de periode 2022 tot en met 2025 blijft de helft hiervan beschikbaar voor de Schapsgebieden en de andere helft voor de gebieden in eigendom en beheer van derden. Met de Recreatieschappen zijn afspraken gemaakt over de besteding van deze middelen. De gemeente Pijnacker-Nootdorp als rechtsopvolger van de Dobbeplas gaat het budget inzetten voor vernieuwing van de toiletvoorziening bij de Dobbeplas. De subsidie wordt financieel gedekt uit bestaande exploitatiemiddelen voor recreatiebeheer in Beleidsdoel 7-2 Gezonde en bewegingsvriendelijke leefomgeving.
De maatschappelijke baten zijn: Beleidsprestatie 7-2-1 Recreatie, Sport, kennisontwikkeling en Innovatie. Dit draagt bij aan de gezondheid van mensen, door ze via onder andere voldoende groen te stimuleren te bewegen, te sporten, en lekker te ontspannen.
Er zijn geen alternatieven voor het instrument subsidie overwogen. Het betreft een bijdrage. Subsidie is het meest geëigende instrument.
Gevraagd wordt aan provinciale staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 55.600 en deze op te nemen in de begroting.
De begrotingssubsidie aan Natuur- en recreatieschap Groenalliantie Midden-Holland t.b.v. het flexibele deel recreatieschappen voor een bedrag van € 473.090 (Beleidsdoel 7-2)
De provincie ondersteunt het beheer van recreatiegebieden in beheer bij derden. Het beschikbare provinciale budget wordt ingezet voor het beheer van de recreatiegebieden in eigendom en beheer bij een aantal natuur- en recreatieschappen. In 2016 hebben Provinciale Staten besloten uit de natuur- en recreatieschappen te treden waarbij afspraken zijn gemaakt over de inzet van de provinciale bijdrage aan het beheer van deze gebieden. Afgesproken is dat de Provincie de mogelijkheid heeft om een percentage van de bijdragen aan de natuur en recreatieschappen over de periode 2022 tot en met 2025 ook in te gaan zetten voor andere gebieden dan de Schapsgebieden. Het gaat om jaarlijks een bedrag van € 591.000 dat de Provincie flexibel kan inzetten (‘ het flexibele deel’). In navolging van de startnotitie Sport en Recreatie is de beleidskeuze gemaakt om de provinciale middelen in de toekomst in te zetten op die plekken waar de recreatiedruk het hoogste is en de beschikbare financiële middelen onvoldoende zijn om die druk te kunnen opvangen. Ten aanzien van het flexibele deel voor de periode 2022 tot en met 2025 blijft de helft hiervan beschikbaar voor de Schapsgebieden en de andere helft voor de gebieden in eigendom en beheer van derden. Met de Recreatieschappen zijn afspraken gemaakt over de besteding van deze middelen. Het budget wordt ingezet voor specifieke maatregelen om de schapsgebieden toekomstbestendiger te maken (wijzigingen in de doeltypen in het gebied met als doel lagere beheerkosten). Ook worden middelen ingezet om de inzet van vrijwilligers en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in de Schapsgebieden te stimuleren. De subsidie wordt financieel gedekt uit bestaande exploitatiemiddelen voor recreatiebeheer in Beleidsdoel 7-2 Gezonde en bewegingsvriendelijke leefomgeving.
De maatschappelijke baten zijn: Beleidsprestatie 7-2-1 Recreatie, Sport, kennisontwikkeling en Innovatie. Dit draagt bij aan de gezondheid van mensen, door ze via onder andere voldoende groen te stimuleren te bewegen, te sporten, en lekker te ontspannen.
Als alternatief voor het instrument subsidie is opdrachtverstrekking overwogen. Het betreft een bijdrage. Subsidie is gebleken de enige optie te zijn.
Gevraagd wordt aan provinciale staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 473.090 en deze op te nemen in de begroting.
De begrotingssubsidie aan Natuur- en recreatieschap IJsselmonde t.b.v. het flexibele deel recreatieschappen voor een bedrag van € 193.988 (Beleidsdoel 7-2)
De provincie ondersteunt het beheer van recreatiegebieden in beheer bij derden. Het beschikbare provinciale budget wordt ingezet voor het beheer van de recreatiegebieden in eigendom en beheer bij een aantal natuur- en recreatieschappen. In 2016 hebben Provinciale Staten besloten uit de natuur- en recreatieschappen te treden waarbij afspraken zijn gemaakt over de inzet van de provinciale bijdrage aan het beheer van deze gebieden. Afgesproken is dat de Provincie de mogelijkheid heeft om een percentage van de bijdragen aan de natuur en recreatieschappen over de periode 2022 tot en met 2025 ook in te gaan zetten voor andere gebieden dan de Schapsgebieden. Het gaat om jaarlijks een bedrag van € 591.000 dat de Provincie flexibel kan inzetten (‘ het flexibele deel’). In navolging van de startnotitie Sport en Recreatie is de beleidskeuze gemaakt om de provinciale middelen in de toekomst in te zetten op die plekken waar de recreatiedruk het hoogste is en de beschikbare financiële middelen onvoldoende zijn om die druk te kunnen opvangen. Ten aanzien van het flexibele deel voor de periode 2022 tot en met 2025 blijft de helft hiervan beschikbaar voor de Schapsgebieden en de andere helft voor de gebieden in eigendom en beheer van derden. Met de Recreatieschappen zijn afspraken gemaakt over de besteding van deze middelen. Het budget wordt ingezet voor specifieke maatregelen om de schapsgebieden toekomstbestendiger te maken (wijzigingen in de doeltypen in het gebied met als doel lagere beheerkosten). Ook worden middelen ingezet om de inzet van vrijwilligers en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in de Schapsgebieden te stimuleren. De subsidie wordt financieel gedekt uit bestaande exploitatiemiddelen voor recreatiebeheer in Beleidsdoel 7-2 Gezonde en bewegingsvriendelijke leefomgeving.
De maatschappelijke baten zijn: Beleidsprestatie 7-2-1 Recreatie, Sport, kennisontwikkeling en Innovatie. Dit draagt bij aan de gezondheid van mensen, door ze via onder andere voldoende groen te stimuleren te bewegen, te sporten, en lekker te ontspannen.
Als alternatief voor het instrument subsidie is opdrachtverstrekking overwogen. Het betreft een bijdrage. Subsidie is gebleken de enige optie te zijn.
Gevraagd wordt aan provinciale staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 193.988 en deze op te nemen in de begroting.
De begrotingssubsidie aan Natuur- en recreatieschap Voorne-Putten-Rozenburg t.b.v. het flexibele deel recreatieschappen voor een bedrag van € 258.762 (Beleidsdoel 7-2)
De provincie ondersteunt het beheer van recreatiegebieden in beheer bij derden. Het beschikbare provinciale budget wordt ingezet voor het beheer van de recreatiegebieden in eigendom en beheer bij een aantal natuur- en recreatieschappen. In 2016 hebben Provinciale Staten besloten uit de natuur- en recreatieschappen te treden waarbij afspraken zijn gemaakt over de inzet van de provinciale bijdrage aan het beheer van deze gebieden. Afgesproken is dat de Provincie de mogelijkheid heeft om een percentage van de bijdragen aan de natuur en recreatieschappen over de periode 2022 tot en met 2025 ook in te gaan zetten voor andere gebieden dan de Schapsgebieden. Het gaat om jaarlijks een bedrag van € 591.000 dat de Provincie flexibel kan inzetten (‘ het flexibele deel’). In navolging van de startnotitie Sport en Recreatie is de beleidskeuze gemaakt om de provinciale middelen in de toekomst in te zetten op die plekken waar de recreatiedruk het hoogste is en de beschikbare financiële middelen onvoldoende zijn om die druk te kunnen opvangen. Ten aanzien van het flexibele deel voor de periode 2022 tot en met 2025 blijft de helft hiervan beschikbaar voor de Schapsgebieden en de andere helft voor de gebieden in eigendom en beheer van derden. Met de Recreatieschappen zijn afspraken gemaakt over de besteding van deze middelen. Het budget wordt ingezet voor specifieke maatregelen om de schapsgebieden toekomstbestendiger te maken (wijzigingen in de doeltypen in het gebied met als doel lagere beheerkosten). Ook worden middelen ingezet om de inzet van vrijwilligers en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in de Schapsgebieden te stimuleren. De subsidie wordt financieel gedekt uit bestaande exploitatiemiddelen voor recreatiebeheer in Beleidsdoel 7-2 Gezonde en bewegingsvriendelijke leefomgeving.
De maatschappelijke baten zijn: Beleidsprestatie 7-2-1 Recreatie, Sport, kennisontwikkeling en Innovatie. Dit draagt bij aan de gezondheid van mensen, door ze via onder andere voldoende groen te stimuleren te bewegen, te sporten, en lekker te ontspannen.
Als alternatief voor het instrument subsidie is opdrachtverstrekking overwogen. Het betreft een bijdrage. Subsidie is gebleken de enige optie te zijn.
Gevraagd wordt aan provinciale staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 258.762 en deze op te nemen in de begroting.
Boekjaar- en projectsubsidies 2022 in vergelijking met 2021 (in €)
Beleids-doel | Subsidie-regeling-nummer | Titel van regeling | Maximaal te subsidiëren 2021 | Kadernota 2022 | Begroting 2022 | Voorjaarsnota 2022 | Maximaal te subsidiëren 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
7-1 | 1.6.96 | Subsidieregeling Opruiming drugsafval Zuid-Holland 2021 | 104.899 | 104.899 | 104.899 | ||
7-2 | 1.6.109 | Subsidieregeling beheer recreatiegebieden Zuid-Holland | 2.364.000 | 2.364.000 | |||
Totaal | 104.899 | 2.364.000 | 104.899 | 2.468.899 |
Toelichting boekjaar- en projectsubsidies 2022
Niet van toepassing.