Toelichting mutaties
A: Mutaties eerdere P&C producten
A1. Dit is het begrotingssaldo van de vastgestelde Begroting 2022.
B: Ontwikkeling binnen de ambities
B1. Beleidsdoel 1-1 Versnellingsbudget transitie landelijk gebied / NPLG.
Gedeputeerde Staten stellen voor een budget van € 20 mln te creëren voor de jaren 2022 en 2023 ten behoeve van en in aanvulling op de opgaven van het toekomstig Nationaal Programma Landelijk Gebied (NPLG). De opgaven uit het NPLG betreffen naast stikstof ook water (Kaderrichtlijn Water), klimaat en biodiversiteit. Daarnaast biedt het budget de mogelijkheid om koppelingen met eigen provinciale beleidsdoelen te maken en uitvoering te versnellen. Het college stelt voor de middelen reeds in 2022 beschikbaar te stellen, omdat het Rijk en de provincies nog nadere afspraken moeten maken over de beoogde rijksmiddelen vanuit het transitiefonds (NPLG) en middelen vanuit het stikstof- en het veenweidedossier.
Het budget van € 20 mln is bedoeld om kansen te benutten die zich nu voordoen en kan benut worden voor onder meer strategische grondverwerving, bijdragen aan verplaatsingskosten van agrariërs, bijdragen aan technische en managementinnovatie in het boerenbedrijf, voorkoming ondermijnende activiteiten door vrijkomende agrarische bebouwing voor de genoemde opgaven. De inzet van de reserve is gericht op directe stikstofdepositievermindering in de Natura 2000 gebieden, directe vermindering milieubelasting, van CO 2 uit veenbodem en bedrijfsvoering agrariër en verdere verduurzaming en transitie van de landbouwsector. Het integrale karakter van de aanpak NPLG geldt ook voor dit budget.
Het budget wordt ingezet in die gebieden waar transitie van de landbouw en het landelijk gebied prioriteit heeft. Ook kan het budget voorzien in ruil en verplaatsing van agrarische bedrijven waarmee verduurzaming van de agrarische sector en transitie in het landelijk gebied worden ondersteund. Het betreft in alle gevallen van aankoop vrijwillige verwerving. De gronden die opgekocht worden zullen betrokken en ingebracht worden bij gebiedsprocessen. Het budget richt zich op versnellen van de transitie van het landelijk gebied. In beginsel zien wij (een deel van) dit budget als bevoorschotting van rijksmiddelen. Voor daadwerkelijke besteding van deze middelen worden voorwaarden verbonden op basis daadwerkelijke bijdrage aan de vermindering van de milieubelasting.
B2. Beleidsdoel 1-1 Implementatie Wet openbare overheid (WOO)
In de Meicirculaire 2021 heeft het Rijk bekend gemaakt welke bekostiging de provincies per 2022 tegemoet kunnen zien om de Wet Open Overheid (WOO) uit te kunnen voeren. De kostenverdeelsleutel is inmiddels gewijzigd conform IPO-besluitvorming 30-06-2021. De bedragen (gedeeltelijk structureel en gedeeltelijk incidenteel t/m 2026) worden nog toegevoegd aan het provinciefonds met ingang van 2022 en worden met deze mutatie vooruitlopend op de Meicirculaire 2022 gedekt uit de financiële ruimte.
B3 Beleidsdoel 3-1 Energie
Het kabinet heeft aangegeven de middelen voor het klimaatakkoord voor de inzet van personeel bij de decentrale overheden op korte termijn ter beschikking te stellen. Er zijn reeds indicaties over de hoogte van de bedragen in IPO-verband besproken. Aangezien de definitieve besluitvorming nog even op zich laat wachten, maar het werk wel verzet moet worden, zijn de verwachte middelen nu behoedzaam (voor 2/3 e deel) geraamd in de begrotingen van 2022 € 0,6 mln en in 2023 € 2 mln.
B4 Beleidsdoel 3-1 Vrijval subsidie regeling Lokale initiatieven 2022 en 2023
Het budget voor deze regeling is in 2021 sneller aangewend dan verwacht en overschreden, mede door de stijgende energiekosten. Het plafond is daarom eerder bereikt. In 2022 zal daarom € 0,3 mln en in 2023 € 0,5 mln vrijvallen naar de financiële ruimte. Het restant budget van € 0,3 mln zal naar verwachting voldoende zijn om aan de nog lopende verplichtingen te voldoen.
B5. Beleidsdoel 3-3 Aanpassen kasritme Botlek stoomnetwerk
De begrotingssubsidie van € 2 mln van het project Botlek Stoomnetwerk is inmiddels beschikt . Op basis van deze beschikking is het kasritme aangepast: € 0,8 mln in 2022, € 0,4 mln in 2023 en € 0,8 mln in 2024 . Betreft een budgettair neutrale verschuiving over de jaren.
B6. Beleidsdoel 3-1 Verschuiving budget programmateam Energie
Van het beschikbare budget in 2022 houden we een deel over dat verschoven wordt naar 2023 zodat een evenwichtiger budget over 2022 en 2023 ontstaat.
B7. Beleidsdoel 4-1 Leerpark Drechtsteden
Op basis van de subsidieverlening voor Leerpark Drechtsteden uit januari 2022 is de lastneming over de jaren van de looptijd licht bijgesteld, waardoor ook een bedrag van € 0,019 mln vrijvalt ten gunste van de financiële ruimte.
B8. Beleidsdoel 4-3 Vrijval Noodsteun
Een subsidie van € 0,08 mln voor noodsteun aan de culturele sector van de gemeente Capelle aan den IJssel valt vrij.
B9. Beleidsdoel 4-3 Opheffen reserve Erfgoedlijnen
De reserve Erfgoedlijnen is beperkt in omvang en doordat de subsidies bijna allemaal in het jaar zelf worden genomen zal de reserve nooit meer het niveau van € 1,5 mln halen. Voorgesteld wordt de reserve op te heffen en het bedrag dat in 2023 nog uit de reserve geraamd staat vrij te laten vallen in 2022 en in 2023 uit de financiële ruimte te halen. Betreft een budgettair neutrale verschuiving over de jaren, met C3.
B10. Beleidsdoel 4-1 Opheffen risicoreserve Waste to chemicals en inzetten voor Kansen voor West III
Bij Voorjaarsnota 2022 vloeit € 3 mln uit de risicoreserve voor Waste to chemicals terug naar de financiële ruimte. De betrokken lening is niet verstrekt waardoor ook de risicodekking vervallen is, zie ook C4. Gevraagd wordt om deze middelen in te zetten voor hetzelfde beleidsdoel (de transitie in de haven van Rotterdam), te weten als provinciale cofinanciering op Kansen voor West III middelen die in 2024 en 2025 worden ingezet. Voorzien wordt dat in beide jaren € 1,5 mln nodig zal zijn.
B11. Beleidsdoel 4-1 Leerpark Drechtsteden
Zie B7.
B12. Beleidsdoel 4-1 Kansen voor West III
Voor provinciale cofinanciering voor Kansen voor West III (EFRO) wordt in het najaar van 2022 een plafond open gesteld. De gesubsidieerde activiteiten vinden plaats vanaf 2023. Het budget van € 1,8 mln wordt verplaatst van 2022 naar 2024 en 2025.
B13 Beleidsdoel 4-1 Bedrijfsverplaatsing Drechtsteden
In Dordrecht moet maritiem-technisch bedrijf Dolderman worden verplaatst naar een gebied zonder nabijheid van woningen. Dordrecht werkt nog aan de uitwerking van de verplaatsing, waardoor de termijn is verlengd en middelen wordt verplaatst van 2022 naar 2023.
B14. Beleidsdoel 4-1 Havenindustrieel complex (HIC)
Met 5 provincies wordt momenteel de subsidieregeling voor Groene Chemie uitgewerkt. Op basis van de actuele planning wordt € 0,1 mln verschoven van 2022 naar 2023.
B15. Beleidsdoel 5-3 Extra middelen voor toegenomen VTH taken Omgevingsdiensten
Als gevolg van de toegenomen VTH-taken uitgevoerd door de Omgevingsdiensten is voor 2022 een budget van € 0,5 mln en vanaf 2023 structureel een budget van € 1 mln benodigd.
B16. Beleidsdoel 5-3 Vrijval budget kustbeleid
De verwachting is dat een budget van € 0,2 mln voor kustbeleid eenmalig in 2022 vrij kan vallen ten gunste van de financiële ruimte.
B17. Beleidsdoel 5-3 Verhogen beheervergoeding natuur van 75% naar 84%
Via het Subsidiestelsel Natuur en Landschap (SNL) verleent de provincie subsidie voor het behoud en de ontwikkeling van natuurgebieden en landschappen. Vanaf 2021 is de beheervergoeding voor natuur verhoogd van 75% naar 84%. In 2021 is in de Decembercirculaire ter dekking van deze lasten € 1,4 mln toegevoegd aan het Provinciefonds. Naar verwachting zal in de Meicirculaire 2022 de verhoging van de beheervergoeding voor het jaar 2022 worden verwerkt. Vooruitlopend op de Meicirculaire wordt een verhoging van de beheervergoeding van € 1,4 mln geraamd, vooralsnog ten laste van de financiële ruimte.
B18. Beleidsdoel 5-2 Veenweide
In de Veenweidegebieden liggen grote opgaven. In 2021 zijn de middelen niet volledig uitgegeven en in de jaarrekening is voor de onderbesteding op Veenweide (niet vallend binnen het gesloten systeem groen) van € 1,2 mln geen beklemming aangegeven. Inmiddels zijn de plannen voor deze middelen wel helder. Vanaf 2022 doet zich de kans voor om de eerste subsidie uit de impulsgelden voor WIS te versterken met maatregelen voor waterkwaliteit en biodiversiteit. De regio is gezegd cofinanciering te regelen op de WIS subsidie, die de provincie kan verdubbelen ten gunste van extra maatregelen rond versterken biodiversiteit. Hiervoor wordt een claim gelegd op de eerder vrijgevallen middelen van € 1,2 mln waarbij de lasten plaatsvinden in de jaren 2022, 2023 en 2024.
B19. Beleidsdoel 5-3 Vrijval Grevelingen
De verwachting is dat een budget van € 0,2 mln voor project- en proceskosten Grevelingen eenmalig in 2022 vrij kan vallen ten gunste van de financiële ruimte.
B20. Beleidsdoel 5-2 IBP Vitaal Platteland Zuidwestelijke delta
Betreft een geringe budgettair neutrale verschuiving over de jaren.
B21. Beleidsdoel 6-1 Voortzetting subsidieregeling woonvormen senioren
Gezien de grote belangstelling en snelle uitputting van het subsidieplafond en -budget in 2021 wordt voorgesteld ook in 2022 budget hiervoor beschikbaar te stellen ten laste van de financiële ruimte. Met de subsidieregeling Woonvormen senioren stimuleert de provincie de doorstroming op de woningmarkt, waardoor betaalbare koop- en huurwoningen vrijkomen.
B122. Beleidsdoel 6-1 Provinciale bijdrage Nationaal Programma Rotterdam Zuid
Betreft een geringe budgettair neutrale verschuiving over de jaren.
B23. Beleidsdoel 6-1 Subsidieregeling Holland Rijnland
Betreft een geringe budgettair neutrale verschuiving over de jaren.
B24. Beleidsdoel 6-1 Sociale woningbouw
Betreft een geringe budgettair neutrale verschuiving over de jaren.
B25 Beleidsdoel 6-1, Omzetten budget Vliegende brigade naar subsidie Mijlpaal 30
Dit betreft een budgetneutrale wijziging waarbij de begrotingssubsidie Mijlpaal 30 voor de jaren 2022 en 2023 vanuit bestaand budget binnen de ambitie meerjarig gedekt wordt.
B26. Beleidsdoel 6-1 Subsidieregeling Flex wonen
Betreft een geringe budgettair neutrale verschuiving over de jaren.
B27. Beleidsdoel 7-3-1 Externe veiligheid
Dit betreft nieuw budget voor de uitvoering van de maatregelen ‘externe veiligheid’ uit het Omgevingsprogramma 2021. De uitvoering van deze maatregelen omvat deels verkenningen, onderzoek naar relaties tussen externe veiligheid en nieuwe maatschappelijke ontwikkelingen. Maar ook producten voor gemeenten ontwikkelen en opstellen, om het provinciale beleid naar lokale ruimtelijke plannen te vertalen. Het betreft in totaal een budget van € 1,1 mln voor de periode 2022 tot en met 2031.
In de Jaarrekening 2021 is het restant IOV budget vrijgevallen in de financiële ruimte, voorgestelde dekking voor deze lasten uit de financiële ruimte.
B28. Beleidsdoel 7-3 Klimaatadaptatie
Voorgesteld wordt om voor 2022 € 0,3 mln en voor 2023 € 0,8 mln beschikbaar te stellen voor klimaatadaptatie om te kunnen bijdragen aan concrete kleine en grote uitvoeringsprojecten in buitengebieden. Hiervoor is een subsidieregeling in voorbereiding. In de Jaarrekening 2021 is het restant IOV-budget vrijgevallen in de financiële ruimte, voorgestelde dekking voor deze lasten uit de financiële ruimte.
B29. Beleidsdoel 7-1 Vrijval dotatie voorziening nazorg
In de memo 'Advisering omgang provinciale middelen Fonds Nazorg (PZH-2021-788486751) is besloten om de voorziening Nazorg Stortplaatsen op te heffen. Hierdoor valt de structurele dotatie aan de voorziening vrij vanaf 2022.
B30. Beleidsdoel 7-1 Afronding fase 1 Altijd Actuele Digitale vergunning (AADV)
AADV is een vierjarig programma waarvan de planning voor 2022 herijkt is binnen de door PS initieel beschikbaar gestelde middelen. In 2022 is aanvullend budget nodig voor de doorontwikkeling en afronding van fase 1 van het programma. Dit budget was over in 2021 maar niet via beklemming voor 2022 gereserveerd, daarom is de dekking de financiële ruimte.
B31. Beleidsdoel 7-2 Beheerregeling Recreatiegebieden
Betreft een geringe budgettair neutrale verschuiving over de jaren.
B32. Beleidsdoel 8.1 Duurzame organisatie - Opening gebouw C
Om alle activiteiten rond de opening van gebouw C te organiseren, stellen we voor een budget beschikbaar te stellen vanuit het projectbudget voor de renovatie. De begroting en het investeringsbudget wordt hierop aangepast.
B33. Beleidsdoel 8.1 Duurzame organisatie - Kosten juridische expertise Warmtebedrijf Rotterdam
De ontwikkelingen in het Warmtebedrijf Rotterdam Holding B.V. leiden tot benodigde specifieke juridische expertise die intern niet bij de provincie beschikbaar is en ingehuurd moet worden bij een daarin gespecialiseerd advocatenkantoor. De kosten van de juridische ondersteuning bedragen naar schatting € 0,2 mln in 2022.
C: Algemene middelen
C1. Algemene dekkingsmiddelen - Stijging van de opcenten op motorrijtuigenbelasting:
De opbrengst van de opcenten op de motorrijtuigenbelasting wordt aangepast op basis van de ramingsbrief 2022 van de belastingdienst die in januari is ontvangen. Vanwege de vrijstelling op de motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto’s en het stijgende aandeel van deze voertuigen in het Zuid-Hollandse wagenpark werd in de meerjarenbegroting een daling van het volume van belastbare voertuigen begroot. In 2021 is echter het totale aantal auto’s in Zuid-Holland die onder het volle opcententarief vallen gestegen. Desondanks neemt het aandeel auto’s die vallen in het half-tarief en het 0% tarief sterker toe dan het aandeel van de ‘reguliere’ auto’s. De stijging van het aandeel volledig elektrische auto’s en hybride auto’s leidde in 2021 dus nog niet tot een daling van het absolute aantal ’reguliere auto’s. In de meerjarenbegroting is momenteel rekening gehouden met een lichte daling van het aantal reguliere auto’s, hetgeen met deze aanpassing teniet gedaan wordt. De bedragen zijn aangepast aan de nieuwe begrote belastinggrondslagen.
De mogelijke compensatie voor de gederfde opcenten elektrische auto's, waar het Rijk bij de besluitvorming van de voorjaarsnota een beslissing over neemt, is niet meegenomen in deze cijfers.
C2. Organisatie - Opheffen reserve Erfgoedlijnen
Zie B9.
C3. Organisatie - Opheffen risicoreserve Waste to chemicals
Zie B10.
C4. en C5 Kapitaallasten
Door verschuiving van de investeringen in de tijd en in budget vallen de begrote rentelasten lager uit en wijzigen de afschrijvingen door de jaren heen. Dekking ten gunste van het begrotingssaldo en daarmee van de Algemene reserve.